این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۶، شماره ۱، صفحات ۳۳-۶۲
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر درگیرسازی و مشارکت کاربر در شبکه اجتماعی-علمی ریسرچگیت
چکیده فارسی مقاله
شبکههای اجتماعی برای اهداف و مقاصد مختلفی طراحی شدهاند. شبکههای اجتماعی علمی نیز از انواع شبکههای اجتماعی هستند که بطور ویژه برای مقاصد علمی و تخصصی کاربران طراحی شده است. در پژوهش حاضر با بررسی عوامل موثر بر مشارکت کاربران در شبکه اجتماعی علمی «ریسرچگیت»، به دنبال شناسایی تفاوتها میان مشارکت و درگیریسازی کاربر در این شبکه اجتماعی علمی با سایر شبکههای اجتماعی عمومی بودهایم. برای انجام این پژوهش روش کیفی تحلیل مضمون بکار گرفته شده است، که در آن پس از جمع آوری دادهها به شیوه مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با کاربران حرفهای این شبکه اجتماعی، با استفاده از روش تحلیل مضمون مقایسهای، دادههای جمعآوری و تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش شامل هفت مضمون فراگیر «ارتباطات»، «ارتقای دانش و هویت حرفهای»، «جستجوی اطلاعات»، «آگاهی»،« مشارکت اجتماعی»، «ایجاد زمینه همکاری» و «هم آفرینی ارزش» میباشد که ابعاد کلی مشارکت کاربران را در «ریسرچگیت» نشان میدهد. با دستیابی به ابعاد مشارکت در شبکه اجتماعی «ریسرچگیت»، در گام دوم مشخص شد که کاربران این «شبکه اجتماعی علمی» عمدتا برای ایجاد ارتباط، جستجوی اطلاعات و تقویت دانش و هویت حرفهای خود به این شبکه مراجعه میکنند و سپس با مشارکت فعال در این شبکه اجتماعی بدنبال ارزشهایی همچون افزایش همکاریهای علمی، مشارکت اجتماعی و سایر ارزشهایی هستند که این شبکه قابلیت دستیابی به آن را برای کاربر ایجاد کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکههای اجتماعی-علمی، درگیرسازی، ریسرچگیت، شبکههای اجتماعی عمومی، کاربر
عنوان انگلیسی
Engaging User in Academic Social Network: Identifying Effective Factors (Case study: Research Gate)
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, a theme analysis conducted to identify effective factor for engaging user to academic social network. Use and gratification theory was used as theoretical foundation for the study. To do this, in-depth interviews was conducted with 20 Research Gate user. Findings showed that seven factors include of communication, promotion of professional knowledge and identity, information seeking, awareness, social engagement, collaboration establishment as well as value creation, are affecting user engagement in Research Gate. Finding also indicated that users primarily seek information to enhance their professional identity; then they engage and use the Research Gate network in order to enrich their knowledge and professional identity, increase their academic collaborations, social engagements and communications with other researchers in their scientific community.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Social Networks, User Engagement, Research Gate
نویسندگان مقاله
سمیه لبافی | Somayeh Labafi
Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc)
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)؛ تهران، ایران؛
علی اصغر کیا | Aliasghar Kia
Allame Tabatabae University
دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی؛ تهران، ایران؛
مصطفی ملکی | Mostafa malaki
Allame Tabatabae University
دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی؛ تهران، ایران؛
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6718-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رسانه
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات