این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۶، شماره ۱، صفحات ۲۴۳-۲۷۰
عنوان فارسی
بررسی الگوهای مدل کسب و کار داده محور
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، بررسیِ جامعِ انواع الگوهای مدل کسبوکار دادهمحور بهمنظور کمک به فعالان حوزههای کارآفرینی و نوآوری، بهویژه کسبوکارهای دیجیتالی است. این مقاله یک مطالعه استدلالی-انتقادی است که از روش مروریِ روایی با رویکرد سندی استفاده میکند. بهمنظور گردآوری و استخراج اطلاعات، یک جستجوی جامع در اسناد موجود در پایگاههای اطلاعاتی ایرانی، بینالمللی و بعضی از شرکتهای مشهور مشاوره مدیریت جهان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه متون و اسناد مرتبط با کلیدواژه مدل کسبوکار دادهمحور در بازه زمانی 2000 تا 2018 میلادی بود. پس از مطالعه اسناد، ابتدا در بخش ادبیات پژوهش 26 الگوی مدل کسبوکار دادهمحور فهرست گردید و پس از بررسی شباهتها، 20 الگو احصا شد. در دومین بازنگری این موارد، 13 الگو متمایز از هم شناسایی شدند و در سومین دور بررسی، ضرورت نیاز این 13 الگو به 5 ابزار مکمل، تشخیص داده شد و سپس به این موارد اشاره گردید. الگوهای مدل کسبوکار دادهمحور میتوانند به نوآوران و کارآفرینان کمک کنند تا متناسب با گروههای مشتریان خود از این الگوها بهرهبرداری نمایند و یا حتی از کسبوکارهای موفق جهان که از این الگوها استفاده میکنند، ایده بگیرند. در این پژوهش برای اولین بار تمام انواع مدلهای کسبوکار دادهمحور از منظرهای مختلف گردآوری شدند. اگر شرکتها بخواهند عملا از این الگوها استفاده کنند میبایست به مجموعهای از ابزارهای مکمل نیز مجهز شوند. عمده ابزارهای مکمل، در خصوص اخلاق داده، شناسایی ذینفعان دادهای و تنظیم داده با کسبوکار، نقشآفرینی میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلان داده، اقتصاد دادهمحور، کسب و کار دادهمحور، مدل کسب و کار، اقتصاد داده
عنوان انگلیسی
Studying on Data-Driven Business Model Patterns
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of research is to comprehensively investigate various types of Data-Driven Business Patterns in order to help entrepreneurship and innovation actors, especially digital businesses efforts.This paper is a critical-argumentative study using a narrative review with a documentary approach. In order to collect and extract information, a comprehensive search was carried out on documents in the Iranian, international scientific journals databases and some of the most famous management consulting groups in the world. The statistical population of this study was all documents related to the keyword Data-Driven Business Model in the period 2000 to 2018. After studying documents, in the literature section, 26 patterns of Data-Driven Business Model were indexed. After analyzing similarities, 20 patterns were counted. In the second review of these cases, 13 different patterns were identified, and in the third review period, the necessity of the need for these 13 patterns was identified by 5 complementary tools. Data-driven business model patterns can help innovators and entrepreneurs utilize the patterns in proportion to their customer groups or even think of the world's most successful businesses using these patterns. In this study, for the first time, all types of data-driven business models were collected from different perspectives. If companies want to actually use these patterns, they should also be equipped with a set of complementary tools. Major complementary tools play a role in data ethics, identification of data stakeholders, and business-data alignment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Big Data, Data-Driven Economy, Data Economy, Data-Driven Business, Business Model Pattern
نویسندگان مقاله
مصطفی امینی | Mostafa Amini
Department of Knowledge and Cumminucation Sciences; Islamic Azad University; Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشکده علومانسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نجلا حریری | Nadjla Hariri
Department of Knowledge and Cumminucation Sciences; Islamic Azad University; Science and Research Branch; Tehran, Iran;
گروه ارتباطات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
مجید غیوری ثالث | Majid Ghayori Sales
Faculty and Research Institute of Information and Communication Technology; Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran
دانشکده و پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران
فهیمه باب الحوائجی | Fahimeh Babalhavaeji
Department of Knowledge Studies and Cumminucation Sciences; Islamic Azad University; Science and Research Branch; Tehran, Iran
گروه ارتباطات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سید مهدی طاهری | Seyed Mahdi Taheri
Department of Knowledge and Information Science; Allameh Tabataba’i University; Thran, Iran
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3255-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات