این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۰۱-۱۱۱

عنوان فارسی نیازسنجی آموزشی کارشناسان تغذیه جامعه شاغل در نظام بهداشتی ایران ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: توانمندی‌های تخصصی کارشناسان تغذیه نظام بهداشتی برای دستیابی به اهداف چشم انداز توسعه و مواجهه با مسایل تغذیه ای جاری کشور ضروری است. هدف این پژوهش، بررسی نیازهای آموزشی کارشناسان تغذیه جامعه شاغل در نظام بهداشتی ایران بود. مواد و روشها: این پژوهش در دو بخش مطالعه کیفی (تکنیک دلفی) و کمی از بهمن 1389 تا اسفند 1391 انجام شد. در دور اول دلفی، 55 نفر از افراد مطلع در زمینه تغذیه برای شرکت در مطالعه دعوت شدند. پرسشنامه با 65 سؤال بسته در قالب 9 حیطه بر اساس بررسی متون و شرح وظایف کارشناسان تغذیه طراحی و برای شرکت کنندگان ارسال شد. بر اساس نتایج دور اول، پرسشنامه دور دوم دلفی با 77 سؤال، طراحی و مجدد ارسال شد. با استفاده از نتایج مطالعه دلفی، پرسشنامه بخش دوم مطالعه، شامل 42 سؤال بسته تنظیم و توسط 70 کارشناس تغذیه شاغل در معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-18 پردازش و توصیف شدند. یافتهها: در بخش اول افراد مطلع ، داشتن مهارت در حیطه‌های استفاده از تکنولوژی (91%)، مبانی علم تغذیه (88%) و ارتباطات و هواخواهی (درصد 85%) را برای کارشناسان تغذیه ضروری دانستند. کارشناسان تغذیه شاغل در نظام بهداشتی، بیشترین مهارت را در حیطه‌های مبانی علم تغذیه (95%)، استفاده از تکنولوژی (93%) و رهبری و مدیریت (90%) را ضروری دانستند. منبع کسب مهارت‌ها در حیطه‌های مورد بررسی به ترتیب آموزش‌های ضمن خدمت (07/29%)، تجربه (33/28%) و تحصیل (80/11%) بود. از دید کارشناسان تغذیه، بیشترین نیاز آموزشی (بیش از 70%)، مربوط به حیطه‌های ارتباطات و هواخواهی، ارزیابی و تحلیل، ارزشیابی، جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. نتیجه گیری: در کنار طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی برای ارتقای ظرفیت کارشناسان تغذیه در نظام بهداشتی، تغییر نگرش افراد مطلع در مورد قابلیت‌های مورد نیاز کارشناسان تغذیه و بازنگری برنامه آموزشی مقطع کارشناسی علوم تغذیه با تاکید بر مهارت آموزی در حوزه‌های مشخص ضرورت دارد. واژگان کلیدی: کارشناس تغذیه جامعه/سلامت عمومی، نیاز سنجی آموزشی، قابلیت ، تکنیک دلفی، نظام بهداشتی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Educational needs assessment of public health nutritionists working in the Iranian health system in 2012
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Empowering public health nutritionists is necessary to achieving millennium development goals and meet the country's nutritional issues. This study assessed the educational needs of public health nutritionists working in the health system in Iran. Materials and Methods: This study implemented two qualitative and quantitative phases from January 2010 to March 2012. Fifty-five informants in nutrition were invited to participate in the qualitative (Delphi technique) study. For the first round, a 65-item closed questionnaire in 9 competency areas and 3 open questions were designed by reviewing existing literature and the job description for Iranian public health nutritionists. The results of the first round were used to develop a second round questionnaire with 77 items that was sent to the previous participants. In the quantitative phase of the study, a needs assessment questionnaire with 42 items was designed in accordance with the results of the Delphi study. The questionnaire was sent to the public health nutritionists working with the offices of the dean of health at medical universities (70 participants). Descriptive statistics were used to analyze the data in using SPSS-18. Results: The informants scored technology (91%), nutrition science (88%), and communication and advocacy (85%) as essential competency areas. The most cited educational needs for public health nutritionists were nutrition science (95%), technology (93%), and leadership and management (90%(. Sources of knowledge in competency areas included job training programs (29.07%), experience (28.33%), and formal education (11.80%). The viewpoints of the public health nutritionists indicated most educational needs (>70%) included advocacy and communication, assessment and analysis, evaluation and cultural, social and political aspects. Conclusions: It is recommended to promote capacity building and revise the educational curriculum of the university program for public health nutritionists to provide more emphasis on skills-based competency. Keywords: Community/public health nutritionist, Educational needs assessment, Competency, Delphi technique, Public health system
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه صادقی قطب آبادی | f sadeghi ghotbabadi


الهام شکیبازاده | e shakibazadeh


نسرین امیدوار | n omidvar


فتحیه مرتضوی | f mortazavi



نشانی اینترنتی http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-495&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تغذیه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات