این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کاوش های مدیریت بازرگانی
، جلد ۱۲، شماره ۲۴، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
تبیین بخشبندی مشتریان بازارهای صنعتی با نقشه های خودسازمان ده
چکیده فارسی مقاله
چالش روند فزاینده تغییرات محیطی، شدت رقابت و گذر از دوران انحصاری به فضای رقابت، شرکتها را به سمت بازاریابی پویا (بازاریابی هدفمند) سوق داده است. با توجه به اینکه ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان و همچنین افزایش سودآوری و رشد پایدار از راهبُردهای اصلی شرکت فولاد مبارکه به شمار میروند؛ هدف از این پژوهش، کمک به تحققبخشی راهبُردهای مذکور از طریق هدفمند ساختن سازمان در راستای سفارشیسازی خدمات، بر مبنای ویژگیهای برجسته و شاخصهای رفتاری مشتریان بازار صنعتی است. در این پژوهش به دلیل ضرورت شناخت مشتریان مختلف، جهت ارائه خدمات متناسب با خصوصیات هر بخش، از نقشههای خودسازمانده برای بخشبندی و شناسایی ویژگیهای مشتریان شرکت استفاده شدهاست. مطابق یافتههای پژوهش مشتریان بازار داخل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بر اساس 95 معیار مستخرج از 48 شاخص (جمعیتشناختی، جغرافیایی، عملیاتی، رفتاری و وضعیتی)، در پنج خوشه که بر مبنای متغیرهای شیوههای خرید (RFM)، به صورت مشتریان طلایی، مشتریان خاص، مشتریان وفادار، مشتریان رویگردان و مشتریان مشکوک نامگذاری شدهاند، قرار گرفته اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازار فولاد، بازاریابی هدفمند، بخش بندی مشتریان، نقشه های خودسازمان ده، RFM،
عنوان انگلیسی
Explain the segmentation of customers in industrial markets based on self-organized maps
چکیده انگلیسی مقاله
Challenges for the growing trend of environmental changes, the intensity of competition and the transition from monopoly era to competitive environment have driven firms to dynamic marketing for targeted marketing. Given that improving customer satisfaction and increasing profitability and sustainable growth are among the main strategies of Mobarakeh Steel Company. The goal of this research is to contribute to realization of these strategies by targeting the organization in order to customize its services based on prominent characteristics and behavioral indices of industrial customers. In this paper, because of the necessity of identify different customers, to provide services tailored to the characteristics of each sector, the self-organizing maps have been used for segmenting customers and identifying their characteristics. The findings indicate that the domestic market customers of Mobarakeh Steel Company, based on 95 criteria derived from 48 indicators (demographic, geographic, operational, behavioral and situational), are put into five clusters that have been named based on procurement practices variables (RFM), as Golden customers, special customers, loyal customers, churned customers and suspicious customers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازار فولاد, بازاریابی هدفمند, بخش بندی مشتریان, نقشه های خودسازمان ده, RFM
نویسندگان مقاله
آفرین اخوان |
استادیار، گروه مهندسی صنایع- مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
فرزانه جهادی نائینی |
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
محمدحسین ابویی |
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://bar.yazd.ac.ir/article_2089_1732ad0c7bfe46d3bffd2153adf42e68.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات