این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کاوش های مدیریت بازرگانی
، جلد ۱۲، شماره ۲۴، صفحات ۲۹۱-۳۱۷
عنوان فارسی
تأثیر محیط نهادی و کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسب وکارهای ورزشی
چکیده فارسی مقاله
هدف مقاله حاضر، تأثیر کارآفرینی راهبردی و محیط نهادی بر عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی استان مرکزی است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است که از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار لیزرل استفاده و مدل نهایی ارائه شد. جامعه آماری شامل کلیۀ کسبوکارهای ورزشی با تعداد کارکنان کمتر از 50 نفر در سطح استان مرکزی در بخش تولیدات و خدمات و تعداد نمونه شامل 200 نفر بود. راهبرد نمونهگیری، تصادفی طبقهای بود. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. متخصصان علوم ورزشی بعد از تأیید روایی، پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مناسب به دست آمد. شاخصهای برازش مدل مطلوب بود و در این راستا نتایج نشان داد کارآفرینی راهبردی و محیط نهادی بر عملکرد کسبوکارهای ورزشی تأثیر دارد و بر اساس ضریب مسیر، کارآفرینی راهبردی بیشترین تأثیر را بر عملکرد کسبوکارهای ورزشی داشت، ولی محیط نهادی بر کارآفرینی راهبردی تأثیری نداشت. درنتیجه افزایش میزان کارآفرینی راهبردی و عوامل نهادی منجر به بهبود عملکرد کسبوکارهای ورزشی میشود. اشاعه و بهبود فرهنگ، ذهنیت و رهبری کارآفرینانه توأم با توسعۀ نوآوری از طریق ارائه آموزشهای کاربردی به کارآفرینان ورزشی و توسعۀ قوانین تسهیلکننده و بهبود ارزشهای محیطی میتواند به عملکرد بهتر کسبوکارهای ورزشی کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد، کارآفرینی راهبردی، کسبوکار، محیط نهادی، ورزش،
عنوان انگلیسی
The Effect of the Institutional Environment and Strategic Entrepreneurship on the Performance of Sport Businesses
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to investigate the effect of strategic entrepreneurship and institutional environment on the performance of sports businesses. The research method is descriptive-analytic and correlation type. For this purpose, the Structural Equation Modeling was used by LISREL software and the final model was presented. The statistical population consisted of all small and medium-sized sports enterprises with a staff of less than 50 people in Markazi province in the product and service sector and a sample of 200 people selected. The sampling strategy was stratified random. Data were collected using standard strategic entrepreneurship, institutional environment and business performance questionnaires. After confirming the validity by the sport sciences experts, the reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha coefficient. The fitting indicators of the model were desirable, and in this regard, the results showed that strategic entrepreneurship and institutional environment affect the performance of sporting businesses and based on the path coefficient, strategic entrepreneurship had the most impact on the performance of business athletics, but the institutional environment had not any effect on Strategic entrepreneurship. The promotion of culture, entrepreneurial mentality and leadership with the development of innovation through the provision of applied training to sports entrepreneurs and the development of rules facilitating and improving environmental values can help to improve the performance of the business.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عملکرد, کارآفرینی راهبردی, کسبوکار, محیط نهادی, ورزش
نویسندگان مقاله
پیام کیشانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
زینب مندعلی زاده |
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه اراک، اراک، ایران
اسفندیار خسرویزاده |
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
نشانی اینترنتی
http://bar.yazd.ac.ir/article_2098_82eaef43e91ee1841b5305a1be1ff0cf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات