این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
کاوش های مدیریت بازرگانی
، جلد ۱۲، شماره ۲۴، صفحات ۴۴۷-۴۸۷
عنوان فارسی
چالشهای ارتقای سطح اثربخشی بنگاه های خدمات الکترونیک از نگاه سیاستگذاران دولتی
چکیده فارسی مقاله
ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصتهای جدیدی را برای توسعه کشورها در سراسر دنیا به وجود آورده است. دولت الکترونیک از پدیدههای مهم حاصل از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که تحولات زیادی را در شیوه زندگی بشر امروزی ایجاد کرده و انتظارات جدیدی را بوجود آورده است. بنگاههای خدمات الکترونیک دولت یکی از این کانالهای ارتباطی در ایران است که سازمانهای دولتی در آن به شهروندان خدمات ارائه می دهند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل و چالشهای پیش روی این بنگاهها صورت گرفته که در چارچوپ پارادایم تفسیری و رویکرد کیفی است. جامعه مورد نظر به منظور شناسایی چالشها، صاحبنظران و افراد مجرب و دست اندرکار به ویژه در حوزه دولت الکترونیک و بنگاههای خدمات الکترونیک در استان خراسان رضوی هستند . همچنین از روش شهودی قضاوتی و با استفاده از تکنیک نمونهگیری گلوله برفی جهت انتخاب متخصصان برای انجام مصاحبهها، استفاده شد. منبع اصلی اخذ دادهها مصاحبههای کیفی با صاحبنظران است. تحلیل یافتهها به صورت تفسیری و متنی به روش تحلیل محتوای کیفی تلخیصی در بستر نرمافزار MaxQDA صورت گرفت و چالش های پیش رو در چهار حوزه حاکمیتی و سیاستگذاری، سازمان های واگذار کننده خدمات، بنگاههای خدمات و مشتریان آنها شناسایی شد. در نهایت نیز بر مبنای چالشهای شناسایی شده راهکارهایی در دو بعد سیاستی-رویکردی و اجرایی-عملیاتی ارائه شده است که از جمله آنها میتوان در بعد سیاستی-رویکردی به پذیرش بنگاههای خدمات به عنوان یک موضوع ذیل حوزه اصلی دولت الکترونیک و تعیین نهاد متولی برای این بنگاهها اشاره نمود. همچنین در بعد اجرایی و عملیاتی نیز بازنگری و اصلاح آییننامهها و نیز استفاده از شاخصهای رتبهبندی بنگاهها جهت حل مشکلات مربوط به توسعه کمی و نامتوازن بنگاههای خدمات الکترونیک پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بنگاههای خدمات الکترونیک، چالشها و راهکارها، دولت الکترونیک، کانالهای ارائه خدمات،
عنوان انگلیسی
The Challenges of Promoting the Effectiveness of E-Commerce Agencies from the Viewpoint of Government Policymakers
چکیده انگلیسی مقاله
The advent of information and communication technology today has opened up new opportunities for the growth and development of countries around the world. E-government is one of the important phenomena of the use of information and communication technology that has made many changes in the way of today's human life and has created new expectations. Governments need to use a variety of channels to deliver services that enable citizens to get the services they need at anytime, anywhere in the information technology context, to meet these expectations. Government service counter offices are one of the communication channels in Iran where government agencies provide services to citizens. Accordingly, the present study aims to identify the issues and challenges facing the counter offices in the framework of the interpretive paradigm and the qualitative approach. The target community is to identify challenges, experts, and practitioners, especially in the field of e-government and counter offices in Khorasan Razavi province. The intuitive judgment method was also used by snowball sampling technique to select the experts for the interviews. The main source of data is qualitative interviews with experts. The findings were interpreted in the context of the MaxQDA software and identified challenges in four domains of governance and policy making, service delivery organizations, counter offices and office customers. Finally, based on the identified challenges, strategies are presented in two policy-approach and executive-operational dimensions, which can be accepted in the policy-approach dimension of service firms as a subject in the field. The key to e-government and the institution of trustee for these firms is pointed out. In the executive and operational dimension, it is also suggested to revise and amend the bylaws as well as to use the ratings of firms to solve problems related to the quantitative and unbalanced development of e-services firms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بنگاههای خدمات الکترونیک, چالشها و راهکارها, دولت الکترونیک, کانالهای ارائه خدمات
نویسندگان مقاله
محمد لگزیان |
استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد
روح اله باقری |
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد
یاسمن نوروزی نیک |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی (گرایش رفتار سازمانی)، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://bar.yazd.ac.ir/article_2102_2e83cf07687f624a6d6ca23bf5b1aefd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات