این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۱۰، شماره ۴۱، صفحات ۹۷-۱۱۱

عنوان فارسی بازتابِ نگرش هیدگر در تحلیل نقاشی‌های سزان از وجهۀ نظر مرلوپونتی براساس نظریۀ در-جهان-بودن
چکیده فارسی مقاله مرلوپونتی، در-جهان-بودن را از هیدگر به ‌عاریت می‌گیرد اما در برابر نظر او منفعل عمل نمی‌کند. مرلوپونتی از موضوع در- جهان- بودن، برای تبیین ادراک حسی و بدنمندی استفاده می‌کند. دازاین هیدگری و سوژه بدنمندِ مرلوپونتی، در جهان پرتاب شده هستند. این سخن بدان معناست که جهان، برابر ایستای تفکر انسان نیست و انسان پیش از تأمل و تعقل پرتاب شده در جهان است و جهان را بی‌واسطه درک می‌کند. هنرمندان از طریق در-جهان-بودن و کنش بدنی، جهان را آشکار می‌کنند. نقاشی‌های سزان نقطه تلاقی تفکرِ هیدگر و مرلوپونتی برای اندیشه پیشاتعقلی هستند  و این نشان می‌دهد  نقاش از جهان جدا نیست. در این مقاله تلاش شده است تشابه و تفاوتِ در-جهان-بودن هیدگر و مرلوپونتی از طریق توجه به نقاشی‌های سزان بررسی شود. هدف این مقاله آن است روشن سازیم؛ مرلوپونتی تلقی خاصی از در-جهان- بودن و به‌تبعِ آن بدنمندی دارد که در برخی موارد مغایر فهم هیدگر است اما هر دو فیلسوف بر نقش آثار سزان در پدیداری جهان صحه می‌گذارند. داده‌های ضروری این مقاله پس از گردآوری  از طریق مطالعه کتابخانه‌ای و جستجوی اینترنتی جمع‌آوری شده، سپس توصیف و تحلیل شده‌اند و در کنار آن توجهی به آثار سزان شده است. از این طریق چگونگی تأثیرِ در- جهان- بودنِ هیدگر بر تحلیل مرلوپونتی از نقاشی‌های سزان، مورد واکاوی قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مرلوپونتی، در- جهان- بودن، هیدگر، هنر، سزان

عنوان انگلیسی Reflection of Heidegger’s Attitude in the Analysis of Cézanne’s Paintings from Merleau-Ponty’s Point of View based on the Theory of Being-in-the-World
چکیده انگلیسی مقاله Merleau-Ponty borrows "being-in-the-world" from Heidegger but is not passive in the face Heideger's thoughts. He uses the subject of being-in-the-world to explain perception and embodiment. Heidegger's Dasein and the embodiment subject of Merleau-Ponty are thrown into the world. This means that the world is not equal to the object of human thought, and man is thrown into the world before contemplation and reason, and understands the world directly. Artists reveal the world through being-in-the-world and physical action. To Cézanne's paintings, the intersection of Heidegger and Merleau-Ponty's thought is for pre-rational thought, because painting is not separate from the world. In this article, an attempt has been made to consider the similarities and differences in the world-existence of Heidegger and Merleau-Ponty through attention to Cézanne's paintings. The results of this study shows that Merleau-Ponty has a conception of being-in-the-world and, consequently, a bodily being, which in some cases it contradicts Heidegger's understanding, but both philosophers confirm Cezanne's the role of works in the phenomenon of the world.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Merleau Ponty, being- in- the world, Heidegger, art, Cézanne

نویسندگان مقاله سید نوید برزنجی | Navid Barzanji


مریم بختیاریان | Maryam Bakhtiarian


فیروزه شیبانی رضوانی | Firoozeh Sheibani



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-299&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات