این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۴۹-۶۳

عنوان فارسی تبیین وجوه زیباشناسانه و تربیتی تئاتر شورایی با تکیه بر اندیشه‌های جان دیویی
چکیده فارسی مقاله دیویی رسالت فلسفه را تحول اجتماعی می‌دانست و تحول موردنظر او به‌وسیله آموزش صورت می‌پذیرد. بدیهی است دوران کلاس و مدرسه روزی به پایان می‌رسد اما از آنجا که رشد انسان توقفی ندارد تعلیم ‌و تربیت نیز نباید محدود به برهه خاصی از زندگی باشد بلکه نفوذ نهادهای آموزشی اجتماعی باید همیشه جاری بوده و ادامه داشته باشد. اقدامات فرهنگی و هنری نظیر تئاترهای کاربردی ابزارهای آموزشی مفیدی هستند که بهره‌گیری صحیح از آنها می‌تواند در رشد و تکامل اخلاقی و توانمندی‌های اجتماعی شهروندان یک جامعه تأثیر قابلِ‌توجهی داشته باشند. آگوستو بوآل نیز که یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان پیشروی تئاتر کاربردی محسوب می‌گردد، تئاتر شورایی را جهت رسیدن به نقطه شروع تغییر و دگرگونی زندگی پیشنهاد نمود. تئاتر مدنظر بوآل فرصتی برای افراد جامعه فراهم می‌کند تا خواسته‌های درونی‌شان را بیان کنند. در تئاتر شورایی موقعیت‌هایی مشابه واقعیت ساخته می‌شود و فرصت تمرین و تجربه زندگی به مخاطبان داده می‌شود، بدون آنکه آنان متحمل ضرر و زیان و فرصت‌سوزی شوند. پژوهش حاضر با استفاده از پژوهش‌های بنیادی پیشین، در زمینه فلسفه زیبایی‌شناختی و تربیتی دیویی و با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توان با بهره‌گیری از نظریات دیویی به تحکیم و مؤکدسازی تئاتر شورایی اقدام نمود و راهکارهایی برای افزایش کارکرد این گونه نمایشی ارائه کرد. در این مقاله پس از پرداختن به تئاتر شورایی، در بخشی ویژه بر تئاتر رنگین‌کمان آرزو تمرکز می‌شود و نشان داده خواهد شد که می‌توان با ایجاد همدلی در میان تماشابازیگران و ترغیب به عمل بیانگر، سلامت روانی آنان را ارتقا داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جان دیویی، آگوستو بوآل، تئاتر شورایی، تئاتر رنگین‌کمان آرزو، تماشابازیگر

عنوان انگلیسی Delineating Aesthetic and Educational Aspects of Theater of the Oppressed Using John Dewey’s Ideas
چکیده انگلیسی مقاله John Dewey thought that the mission of philosophy was social change, and the desired change could be achieved through education. Human growth is perpetual, and so education should not be limited to a specific period of life, rather it should be a part of the process of life. The class and school years always come to an end eventually, however, the influence of social educational institutions must be continuous. Cultural and artistic measures such as applied theaters are useful educational tools that can have a great effect on the moral growth and social life capabilities of the citizens. Augusto Boal developed the idea of the Theater of the Oppressed (TO) to reach the starting point of change in life. TO provides an opportunity for people in society to express their inner desires. Here, certain situations similar to reality are created, where the audience is allowed to practice and experience life, without having to endure losses and lose opportunities. This study was mainly based on secondary research using existing fundamental works on Dewey's aesthetics and education philosophy, aiming to provide applied research for empowering Theater of the Oppressed (TO) and presenting solutions to increase its function. After a review of TO, the theater of the Rainbow of Desire was explored in a special section, showing that it is possible to improve the mental health of the spect-actors by creating sympathy among them and encouraging them toward expressive actions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله John Dewey, Augusto Boal, Theatre of the Oppressed, theater of The Rainbow of Desire, Spect-actor

نویسندگان مقاله میلاد حسن‌نیا | Milad Hasannia


نادر شایگان‌فر | Nader Shayganfar


رحمت امینی | Rahmat Amini



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-292&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات