این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۹، شماره ۳۷، صفحات ۵۳-۶۹
عنوان فارسی
پدیدارشناسی مکان و فضا در صحنه تئاتر با توجه به نظریات نوربرگ شولتز (مطالعه موردی کارگردانی نمایش اینشتین در ساحل رابرت ویلسون)
چکیده فارسی مقاله
تئاتر و معماری از طریق مکان به خلق فضا و روح زندگی میپردازند و دارای ماهیت حرکت، زمان، ریتم، نور و رنگ هستند. فضا و زمان مهمترین عناصر مشترک این دو هنر میباشند. کارگردانان و طراحان صحنه تئاتر در صورت استفاده ارگانیک از رابطه انسان و مکان در خلق فضا، میتوانند به اجراهای بامعنا و دارای هویت دست یابند. پدیدارشناسی، به دلیل داشتن قابلیت شناخت رابطه انسان و مکان، میتواند دراین فرآیند مؤثر باشد. مقاله حاضر به بررسی تحلیلی مفهوم فضا در کارگردانی تئاتر و اجرا از دیدگاه کریستین نوربرگ شولتز میپردازد. مسئله اصلی این پژوهش ارزیابی شاخصهای مفهومی و کاربردی مرتبط و بینارشتهای معماری و تئاتر در اجرا است، بر این اساس به منظور دستیابی به هدف اصلی پژوهش با توجه به نظریات و دیدگاههای شولتز، اجرای اینشتین در ساحل به طراحی و کارگردانی رابرت ویلسون مورد تحلیل قرار گرفت. بدین سبب از طریق تحلیل دیدگاههای پدیدارشناسانه شولتز به ساختار موجود در شناخت فضا، به روش تحلیلی توصیفی سعی گردید به شاخصهای ارزیابی فضا و ویژگیهای آن در کارگردانی تئاتر دست یافت. نتایج تحقیق نشان میدهد برای بهبود ارتباط ارگانیک مخاطب و بازیگران با اجرا، از طریق رابطه انسان و مکان در خلق فضا، با رویکرد پدیدارشناسی میتوان به صحنه تئاتر و اجرا هویت و معنا بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فضا، مکان، طراحی صحنه، کارگردانی، کریستین نوربرگ شولتز، پدیدارشناسی، رابرت ویلسون
عنوان انگلیسی
The phenomenology of place and Space in Theater stage According to Norberg Schulz Case study: Directing of Elinstein on the Beach by Robert Wilson
چکیده انگلیسی مقاله
Theater and architecture create space and the spirit of life through settings, and both possess the nature of movement, time, rhythm, light, and color. Space and time are the most important common elements of these two arts. Theater directors and designers can put on meaningful and identity- based performances if they make organic use of the human-space relationship in creating space. Phenomenology, due to its ability to recognize the relationship between man and the setting, could be effective in this process. This article analyzes the concept of space in theater directing and performance from the perspective of Christian Norberg Schulz. The main issue of this interdisciplinary research is the evaluation of related conceptual and practical indicators between architecture and theater. Thus, to achieve the main purpose of the research according to Schultz's theories and viewpoints, "Einstein on the Beach" performance which was designed and directed by Robert Wilson was analyzed. Therefore, by analyzing Schultz's phenomenological perspectives on the existing structure in space cognition, a descriptive- analytical method was used to achieve the criteria for evaluating space and its characteristics in theater directing. The results show that to improve the organic relationship between the audiences and the actors with the performance, phenomenological approach can be given identity and meaning to the theater scene and performance through the relationship between man and the setting in the creation of space.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
space, place, stage design, director, Christian Norberg Schulz, phenomenology, Robert Wilson
نویسندگان مقاله
الناز عبداللهی موسالو | Elnaz Abdollahi Musalu
حمیدرضا افشار | Hamidreza Afshar
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-268&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات