این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۹، شماره ۳۶، صفحات ۷-۲۳

عنوان فارسی تأملی در هستی‌شناسی هنر مردم به مثابه هنر پیشرو
چکیده فارسی مقاله زیبایی‌شناسی ‌تجربه روزمره‌ برساخته پارادیمی ‌است ‌که ‌دوگانه هنرِفاخر/نازل ‌را با توجه ‌به ‌هنر اکثریت/اقلیت تعریف ‌نموده و قائم ‌برتمایل طبقه متوسط ‌شهری هنر ‌اکثریت ‌را به‌عنوان هنرِ مردم در تقابل با هنرِ پیشرو قرارداده ‌است. اساس این پژوهش برتأملاتی پیرامون امکان یافتن اصلی واحد بین هنر مردم و هنر پیشرو از یک‌سو و وضع انفکاک میان دوگانه هنرمردم/هنرعامه از دیگر سو، قراردارد. سویه‌های تأملی پژوهش حاضر از این قرارند: چگونه هنر مردمی از هنر عامّه منفک می‌شود، نسبت میان هنر مردمی و هنر آوانگارد چیست، هنرمند در بازتولید این‌همانی هنر مردم به منزله هنر عامّه چه نقشی دارد. لذا تأمل درباره سه محورِ بازشناسی تفاوتِ کیفی میان هنر عامّه و هنر توده، بازتعریف پیوستگی درونی هنر آوانگارد و هنر مردمی، و بررسی نقش هنرمند به منزله بر سازنده کالای هنری، صورت می‌پذیرد. روش کار این پژوهش انتقادی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و گردآوری اطلاعات، براساس منابع کتابخانه‌ای و اسناد مکتوب، همراه مطالعه آراء متفکران صورت گرفته و نتیجه پژوهش جدایی هنر مردمی از هنر عامه و این‌همانی هنر مردمی و هنر آوانگارد است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زیبایی‌شناسی، هنر مردم، هنر آوانگارد، هنر عامّه، نقاشی، سینما

عنوان انگلیسی Reflections on the Ontology of Mass Art as Avant-garde Art
چکیده انگلیسی مقاله The aesthetics of "everyday experience" is made by a paradigm that defines the duality of the Elite art/low-class art by focusing on the art of the majority/minority, based on the desire of the urban middle class, It has been put as the art of the people in opposition to the art of avant-garde. The study is based on reflections on possibility of finding the main origin between the art of the masses and avant-garde art on the one hand, and the separation of people's art from popular art on the other. The reflective aspects of the present study are as follows: How is mass art separated from the popular art, what is the relationship between Mass art and avant-garde art, what is the role of the artist in reproducing the similarity of mass art as popular art. Therefore, reflection on the subjects of recognizing the qualitative difference between popular art and mass art, defining the internal interconnection of avant-garde art and mass art, and examining the role of the artist as the cause to appear of a goods or creator of art, are considered. The method of this research is critical and descriptive-analytical. Data collection is based on library sources and written documents along with studying the opinions of thinkers. The result of this research is the difference between mass art/popular art and the unification of mass art and avant-garde art.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله aesthetics, mass art, avant-garde art, popular art, painting, cinema

نویسندگان مقاله علی مهدی‌پور | Ali Mahdipour


نادر شایگان‌فر | Nader Shayganfar



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-259&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات