این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۹، شماره ۳۵، صفحات ۸۷-۱۰۳
عنوان فارسی
بازخوانی روایت در نگارههای شاهنامه ابراهیم سلطان (مکتب شیراز تیموری) با استناد به نظریه هرمنوتیک فلسفی پل ریکور
چکیده فارسی مقاله
نسخه شاهنامه ابراهیمسلطان موجود در کتابخانه بادلیان آکسفورد، نماینده تمامعیار ویژگیهای تصویری مکتب شیراز عصر ابراهیمسلطان تیموری (817-838 ه.ق) است که دارای جنبههای نمادین و گرایشات معناشناسانه نگارگری میباشد و قابلیت تفسیر این هنر را بر مبنای هرمنوتیک فلسفی داراست. به همین روی به نظر میرسد تحلیل عناصر بصری و بازخوانی روایت در نگارههای این نسخه از مدخل هرمنوتیک فلسفی پل ریکور، گامی موثر در جهت درک همهجانبه ویژگیهای محتوایی نگارگری در یکی از مکاتب و نسخ مصور شاخص ایران باشد. هدف این تحقیق که به روش توصیفی_تحلیلی انجام شده، پاسخ به این پرسش است: روایت در نگارههای شاهنامه ابراهیمسلطان چگونه با نظریه هرمنوتیک فلسفی ریکور قابلیت بازخوانی دارد؟ نتایج، بیانکننده آن است که برخی نگارهها علاوه بر روایت شاهنامه، دارای استقلال محتوایی و کارکرد اجتماعی، فرهنگی و تبلیغاتی بوده و نوعی تعامل محتوایی میان عناصر بصری نگارهها با مضامین سیاسی و تاریخی این دوران برقرار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مکتب نگارگری شیراز، عصر تیموری، شاهنامه ابراهیمسلطان، هرمنوتیک، پل ریکور
عنوان انگلیسی
Re-reading the Narrative in Ibrahim Sultan’s Shahnama Based on Paul Ricoeur`s Philosophical Hermeneutics Theory
چکیده انگلیسی مقاله
A manuscript of Ibrahim Sultan`s Shahnama available at the Bodleian Library of Oxford, representing the full range of visual features of the Shiraz School at the age of Ibrahim Sultan Timuri (817-838 AH) which has the symbolic aspects and semantic trends of painting and the potentiality to be interpreted based on philosophical hermeneutics. It seems that analyzing the visual element and re-reading the narrative in this version, through Paul Ricoeur`s philosophical hermeneutics is an effective step towards an in-depth understanding of the content features of painting in one of the schools and illustrated manuscripts of Iran. The purpose of this study, which has descriptive-analytical method, is to answer this question: How is the narrative in Ibrahim Sultan's Shahnama paintings re-readable with Ricoeur's philosophical hermeneutics? The results indicate that some of the paintings, in addition to narrating of the Shahnama, have content independence and social, cultural and advertising function and they have established some sort of content interaction between the visual elements of the paintings and the political and historical themes of this era.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Shiraz School Painting, Timuri Age, Ibrahim Sultan`s Shahnama, Hermeneutics, Paul Ricoeur
نویسندگان مقاله
نوشین نوحی | Noushin nouhi
فرزانه فرخفر | Farzaneh Farrokhfar
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-258&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات