این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۸، شماره ۳۳، صفحات ۲۱-۳۹

عنوان فارسی بررسی ویژگی های «بدن گروتسک» در چهار نقاش معاصر ایران
چکیده فارسی مقاله هنر معاصر ایران متأثر از بافتار و اتفاقات اجتماعی، و مسائل جامعه‌‌شناسانه رویکردی انتقادی دارد. یکی از قالب‌‌هایی که هنر معاصر برای بازنمایی پیکره و آلام آن به کار می‌‌گیرد، گروتسک است. گروتسک مفهومی زمان‌‌مند است و در هنر معاصر تعاریف تازه‌‌ای به خود گرفته است و از سویی با چارچوب‌‌های بازنمایی معمول مغایرت دارد. پرسش این است که چرا بدن در این آثار تبدیل به رسانه‌‌ای برای باز‌‌نمود درد‌‌ و ‌‌رنج و تنش می‌‌‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش، پژوهش حاضر با بهره‌‌گیری از نظریات باختین درباره گروتسک و به دلیل نزدیکی آن‌‌‌‌ها با ویژگی‌‌های حاضر در نقاشی معاصر ایران، به تحلیل نمونه‌‌های مطالعاتی می‌‌پردازد. در این آثار، انسجام و تمامیت بدن از میان رفته و آشنایی‌‌زدایی از آن کوششی برای ایجاد شوک در تصویر است. تکه‌‌تکه ‌‌شدن، از‌‌ریخت‌‌افتادن، تخریب و دگردیسی از ویژگی‌‌های وضعیت تازه بدن است. محتوای این پژوهش کیفی، گردآوری داده‌‌ها از طریق مطالعه میدانی و منابع کتابخانه‌‌ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باختین، بدن گروتسک، نقاشی معاصر ایران، تخریب، دگردیسی

عنوان انگلیسی A Study of the Characteristics of the “Grotesque Body” in Four Contemporary Iranian Painters
چکیده انگلیسی مقاله Contemporary Iranian art, being affected by social context and events, and also sociological issues, has a critical approach. One of the formats that contemporary art uses to represent body and its pain is grotesque. Grotesque is a concept diversified over time which includes new definitions in contemporary art and contrasts with common principles of representation. The question is that why the body in these works of art turns into a medium to represent pain, suffering and tension? To answer the question, this research analyses contemporary figurative paintings by taking advantage of  Mikhail Bakhtin's views in this field. In these works of art, the coherence and integrity of the body is lost and their defamiliarization of the body is an attempt to make shock in the image. Fragmentation, deformation, demolition and metamorphosis are the most important features of the new state of this body. This study is qualitative, done in a descriptive-analytic method and the data collection is done via field study and library sources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bakhtin, grotesque body, contemporary Iranian painting, demolition, metamorphosis

نویسندگان مقاله مونا امامی | Mona Emami


بهنام کامرانی | Behnam Kamrani



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-242&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات