این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۸، شماره ۳۳، صفحات ۸۱-۹۱
عنوان فارسی
بررسی زمینه معرفی «زیبایی شناسی» در تأملات درباره شعر الکساندر گوتلیب باومگارتن
چکیده فارسی مقاله
چنانکه مشهور است «زیباییشناسی» نخستین بار توسط الکساندر گوتلیب باومگارتن (62ـ1714) معرفی شد. متنی که نخستین بار باومگارتن در آن از زیباییشناسی یا «استتیک» نام میبرد، با عنوان تأملات فلسفی درباره موضوعات مرتبط با ماهیت شعر (1735) از جهات مختلف وامدار جریانهایی است که در نگاه اول ممکن است با یکدیگر نامرتبط به نظر آیند، اما در ساختار واحدی درهم آمیختهاند و فهم هرکدام از آنها به فهم مقصود باومگارتن کمک میکند. مثلاً از حیث محتوا، این متن قرن هجدهمی آکنده از ارجاعات به هوراس (شاعر رومی سده یکم پیش از میلاد) در باب سرودن شعر، و به طور خاص بسیار وامدار رساله هنر شاعری او است، در حالیکه این محتوا در قالب اصطلاحاتی با منشاء دکارتی ریخته شده که از خلال فلسفه لایبنیتس دگرگون شده و به دستگاه فکری باومگارتن راه یافتهاند. روشی که باومگارتن در این متن پیش گرفته مستقیماً متأثر از مکتب کریستیان ولف، به شکل گزارههای منطقی مبتنی بر تعاریف اولیه است که هر کدام به شکل مقدمهای بر گزارههای بعدی درمیآیند. علاوه بر همه اینها، اصطلاح «استتیک» پیشینهای نسبتاً طولانی در متون مذهبی قرون قبل از باومگارتن، و معاصر با خود او در متون متعلق به جنبش«پیتیسم» (شاخهای از پروتستانتیسم) دارد که آن را به این واسطه واجد دلالتهای اخلاقی نیز میکند. تلاش و هدف و مسئله نوشته حاضر نمایاندن این شبکه درهم پیچیده در تصویری واحد است. چه عواملی باومگارتن را به معرفی زیباییشناسی راهبر شدند؟ برای یافتن پاسخ، هرکدام از موارد پیشگفته از حیث ارتباطشان با متن باومگارتن مورد بررسی قرار میگیرند، تا با ورود به محتوای این رساله، تصویری از زیباییشناسی در خاستگاه آن نزد خواننده ترسیم شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زیباییشناسی، استتیک، باومگارتن، پیتیسم، لایبنیتس
عنوان انگلیسی
The Introduction of “Aesthetics” in Baumgarten’s Meditationes and Its Background
چکیده انگلیسی مقاله
In his Meditationes philosophicae de nonnullis ad poema pertinentibus Baumgarten famously called for Aesthetics, which he considered a branch of knowledge of the clear but confused perceptions that could not be reduced to any other kind of more distinct knowledge. This took place in a context of both Leibnizian-Wolffian Rationalism and Pietism. Regarding the first, Baumgarten used Leibniz's taxonomy of ideas and depended on the Wolffian method, by using of which he tried to prove the possibility of what he called a "philosophical poetics". His Poetics was mainly based on theories of Horace in his Ars Poetica. Regarding the second, he was influenced by the ideas about moral education by means of affections, present in the works of pietists such as August Hermann Francke about interpreting scriptures. Besides, it is crucial to draw attention to theological and biblical background of the word "aesthetics". In the Bible, early christian texts and also in a book by Francke himself, "aisthesis" is an internal and spiritual perception, an insight based on affections. In this paper I have tried to put together these different aspects of the context of the Meditationes in a whole picture. I have concluded that based on this text by Baumgarten: there is always a notion of a "rule" present in aesthetics and it can also be interpreted in defence of poetry (and art) as a means of moral education by way of affections.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
aesthetics, Baumgarten, Leibniz, Pietism
نویسندگان مقاله
صبا غروری | Saba Ghoroori
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-245&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات