این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۷-۲۳

عنوان فارسی بازجست معانی عرفانی در شکل و ساختار نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی
چکیده فارسی مقاله از مهم‌ترین موارد در بیان هنرمندانه یک اثر هنری، شکل پنهانی زیرساخت آن به‎شمار ‌می‎آید. این نقش به‏ خصوص در هنر نگارگری ایرانی قابل تأمل است. بیان نمادین و هنرمندانه در آثار دوره صفوی به‏ صورتی انتظام یافته در نگاره‎های بسیاری متجلی شده است. ازجمله نگاره‎هایی که در مکتب تبریز دوم به ‏تصویر کشیده شد، نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی به ‏قلم سلطان‏ محمد، دارای لایه‏‌های پنهان معنایی و نمادین بسیار است. پژوهش حاضر با هدف تبیین معانی عرفانی در شکل و ساختار نگاره مورد نظر و ارتباط آن با کل مجموعه درپی پاسخ به این سوال است: وجوه عرفانی چگونه در ساختار و ترکیب‌‏بندی نگاره بازتاب یافته است؟ یافته‌های موجود به‏‌روش توصیفی- تحلیلی و روش جمع‎آوری داده‎ها به‏‌صورت کتابخانه‎ای انجام پذیرفته است. نتایج حاکی از آن است که روند شکل‌گیری نگاره با ساختاری انتظام یافته، حاوی نگرشی روحانی و جلوه‌‏های مختلف عرفانی است که در قالب تصاویر مبین اصل کثرت در عین وحدت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عرفان و معنا، هنر و عرفان، ساختار و ترکیب‌بندی، نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی

عنوان انگلیسی Retrieving Mystical Meanings in the Form and Structure of the Miniature of “Worldly and Otherworldly Drunkenness”
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important aspects of an artistic expression in a work of art is the hidden form of its infrastructure. This item is especially noteworthy in Iranian painting. Symbolic and artistic expression in the works of the Safavid period are manifested in a well-organized manner in many paintings. Among the paintings depicted in the school of Tabriz II, the painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness by Sultan Mohammad has many hidden semantic and symbolic layers. The aim of this study is to explain the mystical meanings in the form and structure of this painting and its relationship with the whole collection in order to answer this question: How are mystical aspects reflected in the structure and composition of the painting? The available findings are descriptive-analytical and the method for collecting data is library-based. The results indicate that the process of miniature formation follows an organized structure and contains a spiritual attitude with various mystical manifestations which in turn reveals the principle of "plurality in unity".
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mysticism and meaning, art and Mysticism, structure and composition, painting of worldly and otherworldly drunkenness

نویسندگان مقاله گلنار علی‌بابایی | Golnar Alibabaei


خشایار قاضی‌زاده | Khashayar Ghazizadeh



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-234&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات