این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی
، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۳۴۱-۳۶۷
عنوان فارسی
تحلیل روانشناسانۀ آموزههای مثنوی جمشید و خورشیدبر رشد روانی مخاطبان کودک و نوجوان
چکیده فارسی مقاله
تحلیل روانشناسانۀ آموزههای مثنوی جمشید و خورشیدبر رشد روانی مخاطبان کودک و نوجوان * محبوبه اظهری1 کارشناس ارشد ادبیّات فارسی، پژوهشگر پژوهشگاه هنرهای اسلامی اصفهان چکیده این مقاله جستاری تحقیقی در مورد تأثیر داستان جمشید و خورشید، اثر سلمان ساوجی، بر رشد روانی کودکان و نوجوانان است. قصّههای عامیانه یکی از گونههای غنی و محبوب در ادبیّات هر قوم و ملّتی است که از پایگاه محکمی در میان مردم برخوردار هستند. هدف این مطالعه بررسی تأثیرات فراوان این داستان در رشد طبیعی کودکان و راهنمایی آنان به طور غیر مستقیم در حلّ تعارضات درونی است. در این پژوهش نشان داده میشود که قصّۀ جمشید و خورشید که در حیطه داستانهای پریان قراردارد بخوبی با کودکان ارتباط برقرار میکند و بسیاری از تعارضات و کشمکشهای درونی آنها را در خود منعکس میسازد. با توجّه به قابلیّتهای این اثر در تحلیل روانشناسانه، این داستان از منظر روانشناسان برجسته: زیگموند فروید، برونو بتلهایم و گوستاو یونگ بررسی شد. مثنوی جمشید و خورشید داستان سفر پر مخاطره پسر نوجوانی است که از خانواده خود جدا میشود و به دنیایی خطرناک پا میگذارد تا بتواند به معشوق خود دست یابد. این داستان، تجلّی استقلالخواهی نوجوان و تلاش او در به دست آوردن هویّت است. داستان جمشید و خورشید به کودک میآموزد غلبه بر خواستههای جسمانی و توجّه به فرامن راه دستیابی او به موفقیّت و کسب هویّت است. اینگونه آموزش و راهنمایی به کودک به صورت غیرمستقیم تأثیر فراوانی بر کودک دارد. قصّه مستقیماٌ به او امر و نهی نمیکند بلکه او را درحلّ مشکلات درونی به نحو بهتری راهنمایی میکند. او دیگر نمیتواند تنها به پدر و مادر خود متکی باشد بلکه باید هویّتی مستقل برای خود کسب کند و دوران کودکی را به سلامت پشت سر بگذارد. هماهنگی نیروهای درونی و حلّ تعارضات درونی مهمترین پیام این داستان است. واژگان کلیدی: قصّه های پریان، جمشید وخورشید، رشد روانی کودک، کسب فردیّت، سلمان ساوجی. * تاریخ دریافت مقاله:20/10/1390 تاریخ پذیرش نهایی: 10/7/1391 1- نشانی پست الکترونیکی نویسنده: m.azhari8564@yahoo.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Teaching Effects of Story of Jamshid and Khorshid ‘on the Psychological Development of Children and Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات