این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کاوش های مدیریت بازرگانی
، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۲۶۵-۳۰۱
عنوان فارسی
تبیین الگوهای جهانیشدن، مصرف و زندگی روزمره
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله تبیین پدیدهی متأخر جهانشدن معاصر، در سه ساحت پیدایش، بسط و همچنین پیامدهایش در حوزهی مصرف زندگیروزمره است. جهانیشدن واقعیتی اجتماعی با چندین بعد بهم پیوسته است. ذیل چرخش فرهنگی و اهمیت یافتن بحث مصرف در زندگیروزمره، الگوهای برساخته شدهی مصرفی در این حوزه، بعنوان الگوهای معنایی و هویتساز برای کنشگران زندگی روزمره در نظر گرفته میشود. در این شرایط تحت روند جهانیشدن، این کنشگران با نشانهها و کالاهای مختلف از سراسر جهان مواجهه میشوند. در اینجا نوع واکنش کنشگران زندگی روزمره در قالب انواع بومیگرایی، جهانیگرایی و روند میانهی چندرگه قابل بررسی است. جهت بررسی انواع مواجهات کنشگران ایرانی با این روند، پژوهش حاضر بر الگوهای مصرفی بر مبنای منابع و کالاهای محلی و جهانی تمرکز نمود. روششناسی این پژوهش از نوع کیفی و توصیفی، و روش مردمنگارانه است که از طریق مصاحبهی عمیق با 28 جوان 18 تا 35 سالهی تهرانی، و گردآوری اسناد، در متن زندگیروزمره اقدام به جمعآوری دادههایی در مورد الگوهای مصرفی شده است. دادههای جمعآوری شده در قالب روشی ترکیبی از کدگذاری موضوعی، کدگذاری عددی، تحلیل گفتگو، تحلیل اسنادی، در کنار تحلیل کمی محتوا، به بررسی انواع الگوهای التقاطی مصرفی بر مبنای شدت مصرف منابع مختلف در پنج حوزهی مصرف خوراک و نوشیدنی؛ پوشش و مدیریت بدن؛ فراغت؛ انواع مصارف فرهنگی؛ مصارف ارتباطی؛ نشان داد که نوعی جهانوطنی در بعد مصرفی در ساحت زندگیروزمرهی ایرانی مشهود است که شدت آن بر مبنای میزان مصارف منابع و همچنین خلاقیت کنشگران، مختلف میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جهانیشدن، الگوهای کسبوکار، زندگی روزمره، مصرف، جهانوطنی،
عنوان انگلیسی
Explaining the patterns of globalization, consumption and everyday life
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this article is explanation of Globalization as a late phenomenon of contemporary world which is reviewed of various dimensions in three aspects of formation, extension and outcomes. Globalization as a social concept has many definitions. Under the cultural shift, and the priority of consumption in everyday life,the different patterns of consumption consider as different forms of identity. In these situations,under the globalization process, the activists encounter with signs and goods from all over the world. The reaction of these Activists in everyday life can be examined of in localism, universalism and hybrid forms.To assess the exposure of Iranian activists with Globalization process,this study is conducted to identify different types of encountering of Iranian youth with globalization in everyday life by exploring local and global resources and commodities in Tehran everyday life. This study applied qualitative methodology and ethnomethodology method and a deep interview was performed with 28 Youth aged 18-35 years from Tehran, document collection was performed in the everyday life and consumption models and relevant justifications. The collected data was achieved in the form of combined method ranging from subject and number coding, dialogue analysis, document analysis, qualitative content analysis, in five general aspects of everyday life like:Consumption of food and drink, clothing and body management; leisure;different kinds of cultural consumption,consumption of communication.The results showed that cosmopolitanism in consumption and the realm of Iranian everyday life is evident and the intensity of it is based on the use of resources as well as their creativity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس جنگ |
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://bar.yazd.ac.ir/article_728_178.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-253714.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات