این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش های مدیریت بازرگانی، جلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۱-۳۰

عنوان فارسی تبیین شخصیت برند و بودجه مصرف‌کننده با ترجیحات و تصمیم به خرید کالا
چکیده فارسی مقاله انگیزه خرید کالاهایی با برندهای خارجی از ویژگی‌های بارز مصرف‌کننده ایرانی است. در مباحث بازاریابی علل این نوع گرایش را می‌توان در کسب تشخّص اجتماعی و اعتماد بیشتر به برند‌‌های خارجی توضیح داد. لیکن از منظر اقتصاد توسعه و بازرگانی بین‌المللی این‌گونه گرایش‌ها منافع ملی را تهدید می‌نماید. گرایش به انواع برند‌ها تحت تأثیر علل ذهنی و وضعیت بودجه مصرف‌کننده می‌باشد. بر این اساس هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر توام متغیرهای شخصیت برند و بودجه مصرف‌کننده بر ترجیحات و تصمیم به خرید کالاهای ایرانی و خارجی در بین شهروندان تهرانی می‌باشند. در این تحقیق چهار نوع کالا با درجات متفاوت مصرفی از دو نوع برند ایرانی و خارجی مورد استناد قرار گرفت و از مدل اقتصادسنجی لاجیت برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که در شمال تهران و برای تمام کالاهای مورد استناد شخصیت برند عامل ترجیح برندهای خارجی بر نوع ایرانی بوده است. این نتیجه در جنوب تهران فقط برای کالاهای مصرفی و نیمه بادوام نیز مشاهده شد و در مورد سایر کالاها عامل بودجه‌ای مؤثرتر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Clarification of Brand Personality and Consumer's Budget with Preferences and Purchase Decision of Good
چکیده انگلیسی مقاله Having a motivation to buy foreign-brand goods is one of the main characteristics of Iranian consumers. This tendency in the international marketing can be explained by social recognition or more reliance on foreign brands. However, from the perspectives of developmental economy and international business, such a tendency threatens national interests. The tendency toward different brands is caused by mental reasons as well as the consumer's budget status. Given the above, the current paper is aimed to study the accompany effects of brand personality and consumer's budget on the preferences and purchase decisions of Iranian and foreign goods in Tehran. Accordingly four groups of commodities with different degrees of utilization in two kinds of Iranian non Iranian - brand goods were considered and the econometrics model of Logit was applied to analyze the obtained data. The results suggest that in the north of Tehran and for all groups of goods the brand personality has been the main reason for the preference of foreign brands. These results in the south of Tehran were only verified for consumable and semi-durable products. As to the other goods, the consumer's budget has been the main reason behind the consumers’ preference.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح الله بیات |
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)

سانیا فرقانی پیله رود | forghani pileh rod
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته mba بازاریابی ، دانشگاه بین المللی امام خمینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)


نشانی اینترنتی http://bar.yazd.ac.ir/article_656_159.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-253715.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات