این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش های مدیریت بازرگانی، جلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۲۱۱-۲۴۰

عنوان فارسی طراحی مدل کسب‌وکار انطباقی با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری
چکیده فارسی مقاله  با توجه به توسعه تجارت بین‌الملل و حضور شرکت‌ها در بازارهای خارجی، ضروری است که شرکت‌ها برای موفقیت به تفاوت‌های محیطی بین کشورهای مختلف توجه کنند و کسب‌وکار خود را با شرایط خاص هر بازار هدف متناسب سازند. در این راستا، این تحقیق به دنبال دستیابی به مدل کسب‌وکار انطباقی جهت حضور موفق در بازارهای بین‌المللی بوده است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل‌دهنده مدل کسب‌وکار انطباقی از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) و مصاحبه با خبرگان (تحلیل محتوا) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی بیست‌وشش شاخص در قالب هشت بعد اصلی بود. در گام بعدی به‌منظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاری‌شان از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد که در این روش براساس مُد نظرات خبرگان و تجزیه‌وتحلیل‌های صورت گرفته، مدل کسب‌وکار انطباقی برای صنعت غذایی احصا گردید. نتایج تحقیق بیانگر آن است که سه بعد استراتژی رقابتی، ساختار زنجیره ارزش بیرونی و ساختار زنجیره ارزش درونی هر شرکت پایه‌های بنیادین هر کسب‌وکار است که فرآیند انطباق‌پذیری عملاً از این سه بعد آغاز می‌شود و پس‌ازآن ارزش رقابتی ارائه‌شده، بستر ارائه ارزش و مشتری ابعاد دیگری است که متأثر از سه بعد اولیه بایستی با بازار هدف منطبق گردد و نهایتاً این فرایند انطباق‌پذیری به پیامدهای مالی و غیرمالی منجر می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing Adaptive Business Model Using Interpretive Structural Modelling
چکیده انگلیسی مقاله Due to the expansion of international trade and presence of companies in the foreign markets for exploitation of opportunities, it seems essential to take into account the differences among the markets and countries and adapt their businesses to the specific conditions of each target market. In this regard, this research aims to achieve adaptive business model to have an effective presence in the international markets. To this end, as the first step the components of adaptive business model were identified through a systematic review of literature and interviews with experts. The output of this stage was the identification of 26 indices in eight dimensions. As the next step, interpretive structural modeling method was applied to map the relations among the dimensions. The results indicated that the three dimensions of competitive strategy, internal value chain, and external value chain are the building blocks of any business. The adaptation process starts from these three dimensions and the other factors including the proposed competitive value, value delivery context and customer should be later adapted to target markets. Eventually, the adaptive process leads to financial and non-financial consequences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی بستام |
دانشجوی دکتری بازاریابی بین الملل، دانشکده مدیرت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اصغر مشبکی اصفهانی | moshabaki esfahani
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیرت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اسدالله کردناییج |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیرت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عادل آذر |
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیرت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://bar.yazd.ac.ir/article_662_159.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-253724.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات