این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش های مدیریت بازرگانی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۱۵۹-۱۸۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر ابعاد عرق ملی بر نگرش نسبت به محصولات (داخلی و خارجی) با تعدیل‌گری تهدید اقتصادی ادراک شده
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر بر آن است با بررسی نقش عرق ملی مصر‌ف‌کنندگان در نگرش نسبت به محصولات داخلی و خارجی در عرصه بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده راهنمایی برای فعالان بخش تولید و واردات باشد. بر این اساس، از طریق تدوین مدلی در قالب مدل مسیر و با استقاده از روش تحقیق پیمایشی – تحلیل به اجرای تحقیق پرداخته شد. تعداد 600 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تهران نمونه مورد مطالعه را تشکیل داده است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسش‌نامه و برای پردازش داده‌ها از نرم‌افزارSPSS, SmartPLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که تاثیر وابستگی قومی، هویت ملی و ملیت‌گرایی و تعصب بر عرق ملی مصرف‌کننده تأیید شد؛ ولی تاثیر گشودگی فرهنگی بر عرق ملی مصرف‌کننده مورد تأیید واقع نشد. همچنین تأثیر عرق ملی مصرف‌کننده بر نگرش نسبت به محصولات داخلی و خارجی تأیید شد. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش تهدید اقتصادی ادراک شده توسط افراد به خاطر حضور کالاهای خارجی در بازار، تأثیر عرق ملی بر نگرش نسبت به محصولات داخلی بیشتر می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Ethnocentrism on Attitude Towards Domestic and Foreign Products with the Moderator of Perceived Economic Threat
چکیده انگلیسی مقاله The present study examined the impact of consumer ethnocentrism on their attitudes towards domestic and foreign products. The sample of the study included 600 students from public universities in Tehran. To collect data, this study used a standard questionnaire, and the relationships among the variables were analyzed by SPSS and Smart PLS software. The results indicated that the impact of ethnic affiliation, national identity, nationalism and dogmatism on consumer ethnocentrism was confirmed, while the impact of cultural openness on consumer ethnocentrism was not confirmed. The effect of consumer ethnocentrism on the attitudes towards domestic and foreign products was confirmed. In addition, the results showed that the higher the economic threat people perceive due to the presence of foreign products in the market, the more consumer ethnocentrism will affect the attitudes toward domestic products.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید حمید خداداد حسینی | seyed hamid khodadad hosseini
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اسماعیل شاه طهماسبی |
دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مهدیه منصوری |
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://bar.yazd.ac.ir/article_654_158.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-253734.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات