این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش های مدیریت بازرگانی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۲۰۵-۲۲۷

عنوان فارسی بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری (مطالعه موردی: شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران)
چکیده فارسی مقاله بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری یک موضوع تحقیقاتی مشهور در سال­های اخیر شده است. بازارگرایی1 نوعی فرهنگ سازمانی که به صورت کارآ و اثربخش به خلق رفتارهایی می‌پردازد که به‌منظور خلق ارزش‌های بیشتر برای مشتریان در نتیجه ارتقای عملکرد تجاری شرکت لازم و ضروری است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران است. جامعه آماری این تحقیق شامل 157 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد 111 شرکت به‌عنوان نمونه آماری و به روش نمونه­گیری غیراحتمالی (براساس میزان دسترسی)، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفته­اند. ابزار جمع­آوری داده­ها برای متغیر بازارگرایی، پرسشنامه استاندارد نارور و اسلاتر (1990) است که روایی محتوا داشته و پایایی 89 درصدی آن نشانگر قابلیت اعتماد بالای آن است، و برای عملکرد تجاری داده­های عینی شرکت­ها که در سایت کدال موجود است، مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل داده­های تحقیق که با مدل­سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شده است حاکی از آن است که بازارگرایی بر عملکرد تجاری شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران تاثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Market Orientation on Business Performance
چکیده انگلیسی مقاله The effect of market orientation on business performance has been a popular research topic in recent years. Market orientation is an organizational culture which leads to forming behaviours practically and effectively. These behaviours are essential in creating greater values for consumers. The population of the study consisted of 157 manufacturing firms listed in the Tehran Stock Exchange. The sample included 111 companies who were selected and tested using a convenient sampling method (based on availability). The data collection tool for the market orientation variables was the questionnaire developed by Narver and Slater (1990) with a high content validity and reliability of 89 percent. The data were analyzed using structural equation modeling and LISREL software. The results indicate that market orientation has a positive effect on the business performance of listed companies in Tehran stock exchange.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد تقی تقوی فرد | mohammad taghi
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

امیر غفوریان شاگردی | ghafourian shagerdi
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام رضا (Imam reza university)

امید بهبودی |
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام رضا (Imam reza university)


نشانی اینترنتی http://bar.yazd.ac.ir/article_744_158.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-253736.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات