این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش های مدیریت بازرگانی، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۳۹-۶۴

عنوان فارسی بخش بندی خوشه ای مشتریان بانک (مورد مطالعه: بانک صادرات ایران)
چکیده فارسی مقاله شناخت مشتریان، ایجاد تمایز بین گروه های مختلفمشتریان و رتبه بندی آنها یکی از مسائل مهم در بانک ها و سازمان های مشتری محوراست. برای رسیدن به درکی صحیح از مشتریان، سازمان ها نیازمند استفاده از مقیاسیهستند که از طریق آن بتوان میزان اهمیت مشتریان مختلف را سنجش نمود. هدف این تحقیقارائه الگویی جهت بخش بندی و رتبه بندی مشتریان بانک است. در راستای این هدف اطلاعاتمربوط به 30,000 مشتری بانک صادرات ایران در بازه یک ساله فروردین 89 تا فروردین 90دریافت شد. این اطلاعات شامل تاریخ آخرین تراکنش، تعداد تراکنش ها در بازه زمانییک ساله، مانده حساب در انتهای این بازه زمانی و همچنین اطلاعات استفاده از خدماتبانکداری خرد بوده است. مشتریان نمونه بر اساس تحلیل آر افام با استفاده از الگوریتم Twostep خوشه بندی و به این ترتیب مشتریان به چهاربخش تفکیک شدند. سپس رتبه بندی بخش های حاصل شده، از طریق محاسبه ارزش طول عمرمشتریان انجام شد و کشف الگوهای پنهان بین داده های استفاده از خدمات بانکداری وبخش های مختلف مشتریان با استفاده از الگوریتم C5.0انجام گرفت. نتایج به دست آمده از این تحقیق می تواندبه عنوان راهکاری جهت تدوین استراتژی های بازاریابی و پیشنهاد محصول و خدمات برایهر یک از گروه های مشتریان به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Customer Segmentationof Bank Customers (Case: SaderatBank of Iran)
چکیده انگلیسی مقاله Customer cognition, understanding difference between groups of customers and ranking them is one of the important problems in banks and customer-based organizations. To achieve a correct understanding about customers, organizations need a measure to evaluate the importance of different customers. The goal of this research is to present a framework for customer segmentationand their ranking. In this regard, the information of thirty thousand customers of SaderatBank from April 2010 to April 2011 was reviewed. This information includes: date of the last financial transactions, number of transactions and end of time account balance. The data was used for segmenting customers based on Weighted RFM (WRFM) using two step algorithm and so customers were divided into four groups. Then these groups were ranked based on their lifetime value and hidden patterns between the data of retail banking product ownership and customer value-based segmentation was discovered using C5.0 algorithm. The result of this study could be used as a guideline for marketing strategies and developing of services and products for each group in the banking industry.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدتقی تقوی فرد | mohammad taghi
دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سمانه خواجوند |
کارشناس ارشد مهندسی صنایع-دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://bar.yazd.ac.ir/article_506_125.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-253762.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات