این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کاوش های مدیریت بازرگانی
، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۲۰-۵۳
عنوان فارسی
تبیین و ارزیابی مدل رابطه دارایی های ناملموس و عملکرد تجاری سازمان های بازرگانی
چکیده فارسی مقاله
متخصصان امر بازرگانی تا امروز تمرکز بسیار اندکی نسبت به سرمایه ناملموس در سازمانها به عنوان اهرمی برای تحت تاثیر قرار دادن قابلیتهای بازاریابی داشتهاند؛ حال آنکه در دیدگاه مبتنی بر منابع، این باور وجود دارد که منابع و قابلیتهای غیرقابل تقلید، ارزشمند، کمیاب و پیچیده به لحاظ اجتماعی، مزیت رقابتی برتری را ایجاد میکنند. از اینرو هدف این مقاله ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از رابطه بین داراییهای ناملموس و عملکرد تجاری در سازمانهای بازرگانی منطبق با دیدگاه مبتنی بر منابع است.با توجه به ماهیت آن، پژوهشی توصیفی و پیمایشی است. مدل ارائه شده، در صنایع فولاد استان خوزستان و با جامعه آماری متشکل از مدیران عالی، مدیرانمیانیوکارشناسان بازرگانی در چهار شرکت فعال در صنعت فولاد استان خوستان و حجم نمونه 168 نفر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس پنج متغیر سرمایه دانشی- انسانی، سرمایه اطلاعای ، سرمایه ارتباطی ، سرمایه سازمانی، سرمایه اجتماعی و هچنین قابلیت های بازاریابی در قالب 6 فرضیه و 36 شاخص مورد آزمون واقع شد. نتایج این پژوهش ضمن تایید هر شش فرضیه طرح شده نشان داد قویترین رابطه با ضریب همبستگی 378/0 میان سرمایه دانشی- انسانی و قابلیتهای بازاریابی و ضعیفترین رابطه با ضریب همبستگی 318/0 میان سرمایه اجتماعی و قابلیتهای بازاریابی وجود دارد. ضمن آنکه شاخصهای توانایی نگهداری و بکارگیری دانش و بسط آشناییهای تجاری به ترتیب با میانگین نمره 81/8 و 61/7 به عنوان مهمترین و کم اهمیتترین شاخصها شناسایی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Proposition and Examination of a Conceptual Model for the Relation between Intangible Assets and Performance of Commercial Organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Commercial experts paid a little attention to intangible asset in organizations as a lever to influence marketing capabilities up to now. While in the resource viewpoint there is a belief that inimitable, valuable, rare and socially complex resources and capabilities provide a better comparative advantage. Hence this study aims to propose and examine a conceptual model for the relation between intangible assets and performance of commercial organizations in accordance with the resource viewpoint. So naturally it is a descriptive/survey research. The proposed model was examined and investigated by a statistical society consisted of 167 high and middle ranking managers and commercial experts of four active companies in steel industry in Khuzestan province of Iran. Thereupon, five variables, knowledge-human asset, informative asset, communicative asset, organizational asset, social asset and also marketing capabilities were tested in the frame of 6 hypotheses and 36 indexes. More than acceptance of all hypotheses the results showed that the strongest relation was between knowledge-human asset and marketing capabilities with the correlation coefficient of 0.378 and the weakest one was between social asset and marketing capabilities with the correlation coefficient of 0.318. Meanwhile the index of the capability of keeping and applying knowledge and the index of the expansion of business familiarities were identified as the most and the least important indexes, respectively, with the scores of 8.81 and 7.61.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود جعفرپور |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی؛ ، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://bar.yazd.ac.ir/article_172_72.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-253774.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات