این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر اجرای برنامه ارتقای عزت نفس بر عملکرد تحصیلی در کودکان کار
چکیده فارسی مقاله مقدمه : بسیاری از کودکان کار دچار اختلال در عزت ﻧﻔﺲ هستند که منجر به عملکرد ضعیف تحصیلی آنها می­شود. لذا، هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر اجرای برنامه ارتقای عزت نفس بر عملکرد تحصیلی در کودکان کار می­باشد. روش کار : در این مطالعه نیمه تجربی، 60 کودک کار در دو مرکز حمایت از کودکان کار در بازار و خاوران تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند. در گروه مداخله، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ارتقای عزت نفس در 18 ﺟﻠﺴﻪ ارائه شد. در گروه کنترل تنها آموزش­های روتین مراکز داده شد.  ابزار جمع آوری داده­ها در این مطالعه پرسشنامه پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه عملکرد تحصیل در قبل از مداخله، بلافاصله، یک ماه بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله (در مجموع شش ماه) بود که توسط گروه کنترل و مداخله پاسخ داده شد و نتایج آن بررسی شد. یافته ها: اکثر کودکان در گروه آزمون و کنترل  سن 13 سال، پسر و کار دستفروشی داشتند. تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر نمره عزت نفس و عملکرد تحصیلی در قبل از مداخله مشاهده نشد (05/0>p). نمره عزت نفس و عملکرد تحصیلی کودکان در گروه آزمون با گذشت زمان در مدت 6 ماه از مطالعه بهتر از نمره کودکان در گروه کنترل بود (001/0>p). نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که برنامه ارتقای عزت نفس بهبود عزت نفس کودکان کار را به دنبال دارد. علاوه بر این، برنامه ارتقای عزت نفس  بهبود عملکرد تحصیلی کودکان را به دنبال دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عزت نفس، عملکرد تحصیلی، کودکان کار

عنوان انگلیسی Investigating the effect of implementing self-esteem promotion program on academic performance in child labors
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Many child labors have impaired self-esteem, which leads to poor academic performance. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of self-esteem promotion program on academic performance in child labors. Methods:In this quasi-experimental study, 60 child labors chidren were selected in two centers for support of cgild labor in Bazar and Khavaran, In the intervention group, enhancing self-esteem (ESE) program were presented at 18 training session. In the control group, only the routine trainings of the centers were given. Data collection tools were Cooper-Smith Self-Esteem Questionnaire and Academic Performance Questionnaire, which were completed before the intervention, immediately, one month after the intervention and three months after the intervention (six months in total) by groups. Results:Most of the children in the intervention and control groups were 13 years old, boys, and have vendor job. No significant difference was observed between the two groups in self-esteem and academic performance scores before the intervention (p > 0.05). The self-esteem and academic performance scores of children in the intervention group was better than the score of children in the control group over time within 6 months of the study (p < 0.001). Conclusion:The results of this study showed that the enhancing self-esteem program improves the self-esteem of child labor. In addition, the enhancing self-esteem program promotes children's academic performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-esteem, academic performance, child labor

نویسندگان مقاله جمال الدین بگجانی | Jamalodin Begjani


فاطمه خوشنوا فومنی | Fatemeh Khoshnavafomani


لطف الله محسنی | Lotfollah Mohseni


مینا رستمی | Mina Rostami



نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5409-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات