این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
کهن نامه ادب پارسی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱-۲۳
عنوان فارسی
تحلیل کیفیت عرفانیِ زبان در منظومههای عطار
چکیده فارسی مقاله
عینیتگرایی پوزیتیویستی رهیافت غالب زبان علم در قرن بیستم است. همین امر مشکلاتی را در تحلیل زبان دین، که با امر قدسی و غیرتجربی سر و کار دارد، ایجاد کرده است. تحلیل گزارههای دینی با معیار تحققپذیری، که فقط گزارههایی را معنادار میداند که مابهازای خارجی دارند، باعث شده تا زبان دین و عرفان نوعی زبان مهمل با گزارههای کذب تلقی شود. این زبان قواعد و بازی خاص خود را دارد که پی بردن به آن مستلزم نوعی نگاه پدیدارشناختی و ماهوی است. در این پژوهش، ضمن تعریف عرفان و تقلیل آن به تجربه عرفانی، شاخصهها و نمودهای آن در زبان نشان داده شده است که محمل و بستر هرگونه ارتباط است. به این منظور منظومههای عطار (الهینامه، منطقالطیر، و مصیبتنامه) بررسی شده است. این تحقیق نشان میدهد که زبان عرفانی منظومههای عطار پیش از آنکه کیفیتی متناقض و تمثیلی در معنای رمزی عرفان داشته باشد، کیفیتی تعلیمی و آگاهانه دارد و در بیشتر موارد هنوز به شاخصه تجربه عرفانی نرسیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analysis of Mystical Quality of Language of Attar Poems
چکیده انگلیسی مقاله
Positivist objectivism is the dominant approach in the language of science in the twentieth century but this factor has created difficulties in the language of religion, which deals with the sacred and non-experimental matters. Analysis of religious propositions with standard implementations that only considers the meaningful statements, which have external examples, causing the language of religion and mysticism to be seen as a nonsensical language. But this language has its own rules and games, understanding which requires a phenomenological view. In this study we have tried, in addition, to define mysticism, reducing it to a mystical experience, and show indicators and aspects of it in language that has carriers for any connection. For this purpose, poems of Attar Elahi-Nameh (Letter to God), Mantiq al-Tayr (Logic of Flight) and Mosibat-Nameh (Letter of Lamentation) are investigated. The results reveal that Attar’s mystical poems, before having paradoxical quality and allegorical styles, in the meaning of symbolic mysticism, have an educational quality and conscience, and is yet to reach the criteria of becoming a mystical experience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن بتلاب اکبرآبادی | بتلاب akbarabadi
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه جیرفت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جیرفت (Jiroft university)
نشانی اینترنتی
http://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1934_f6f76b9e1606f688b1f9ad94cb80e76d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1529/article-1529-254170.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات