این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کهن نامه ادب پارسی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۱-۹۴

عنوان فارسی بررسی مفهوم تعارض و انواع آن در فن جواب در شعر فارسی از آغاز تا قرن ششم۱
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر به منظور بررسی دقیق‌‌ فن جواب، که به معنای سرودن شعری با وزن، قافیه، و محتوای کلی مشترک با شعری از شاعری دیگر است و با انگیزه همسری یا برتری‌‌جویی سروده شده است، به روش توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شد. با توجه به این‌که این دو انگیزه مبنای تعارض در معنی ناسازگاری و اختلاف نظر بین دو فرد (شاعر) است، با تمرکز بر اشعار چاپی فارسی از آغاز تا قرن ششم به ارائه تعریف این فن و بیان شرایط جواب‌‌گویی و بررسی انواع جدی و غیرجدی (نقیضه) آن پرداخته شد. هم‌چنین پس از بررسی علل و انگیزه‌‌های تعارضی جواب و معارضه‌طلبی در شعر نشان داده شد که این فن همواره یکی از روش‌‌هایی بوده است که شعرا با آن نقد و نظر خود را درباره شعر خود و اشعار دیگران ابراز می‌‌کرده‌‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعارض، معارضه، استقبال، جواب، مجابات،

عنوان انگلیسی Conceptual Study of Conflicts and Its Kinds in Technical Response in Persian Poetry from the Beginning to the Sixth Century
چکیده انگلیسی مقاله In order to obtain an exact study of the technical response, which means writing a poem with rhyming weight and overall content similar to another poem in response to its poet, with the objective of validating him as a peer or expressing superiority, this paper tries to present a descriptive–analytical approach. Given that the abovementioned impulses are the basis of conflict and disagreement between the two poets, by focusing on Persian poetry published from the start until the sixth centuries, we have tried to define the terms of accountability and review the serious and non-serious expression techniques (parody) and also investigate the reasons for conflict and conflict-seeking questions in poetry. In addition, it has been shown that these techniques have always been one of the critical ways in which poets express their opinions about other poets and their poems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله conflict, contested, answer, convinced

نویسندگان مقاله یدالله بهمنی مطلق | bahmani motlagh
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

مرضیه مالکی |
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1937_0d7098c8dd94fdd38903a3d2d792dbdf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1529/article-1529-254173.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات