این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
کهن نامه ادب پارسی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۹۵-۱۱۱
عنوان فارسی
وجود هرمنوتیک فلسفی در شعر حافظ؛ تأملی هستیشناسانه
چکیده فارسی مقاله
در هرمنوتیک فلسفی گادامر اثر هنری به منزلۀ رخداد حقیقت است و جنبههای هستیشناسانه دارد، اما شعر «پارادایم» (paradigm) متن است. دلیل این اهمیت بیش از آنکه ویژگیهای زبانی مانند وزن، موسیقی، قافیه، و نظایر آن در شعر باشد، رابطه تفکر شاعرانه با وجود و حقیقت است. برخی از مهمترین ویژگیهایی که رابطه شعر را با وجود توضیح میدهند عبارتاند از: خودقانونگذاری و یکتایی، استمرار، طنینافکنی، و لحن. به نظر میرسد بتوان دلایلی مبنی بر وجود ظرفیتهای هرمنوتیکی خویشاوند با ایدههای هرمنوتیک فلسفی گادامر در شعر حافظ برشمرد: 1. شعر حافظ نمونه شعر کلاسیک ایرانی و به بیان گادامر «مثل اعلای هستی تاریخی» ماست؛ 2. بهترین نمونه اجرای کامل به معنای مورد نظر اوست که با ویژگی مهم معناداری «در هر زمان» و «برای هر کس» شناخته میشود؛ 3. به سبب رابطهاش با اسطوره، مذهب، و به طور کلی فرهنگ ایرانی و با تجربه غنایی بشری میتوان آن را «صدای بلند» سنت دانست که هنوز شنیده میشود؛ و 4. بر گفتوگوی «من» و «تو» مبتنی است. مجموع این ویژگیها امکان جستوجوی جنبههای هستیشناختی در شعر او را فراهم کرده است. در مقاله حاضر سعی شده است امکان فهم شعر حافظ بر اساس آرای گادامر بررسی شود، سپس با الهام از دیالکتیک پرسش و پاسخ گادامر نشان داده شود که چگونه «وجود» به معنای گادامری در شعر حافظ «آشکار» میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Hafiz’s Poetry under the Light of Gadamer’s Philosophical Hermeneutics; An Ontological Reflection
چکیده انگلیسی مقاله
Despite the fact that in Gadamer’s view, a work of art, in general, is considered as an “event of truth”, it is specifically the poetry that is regarded as a paradigm of the text. This is due to the relationship between poetic thinking and world wisdom rather than owing to linguistic formal characteristics of poetry. The focus in this paper is on ontological traits of poetry like autonomy, uniqueness, continuity, tone, and resonance to explain the correspondence between the “truth” and poetry. Through a hermeneutical reflection on Hafiz, the paper aims to show the capability of Hafiz’s poetry to possess traits mentioned above; Ensuing Gadamerian reasons could be counted for this idea, including classicality, intertextuality, and therefore, constructive function in Persian tradition, “loud voice” till “here” and “now”, and finally Hafiz’s dialogical essence. In this paper, we examined the possibility of understanding Hafiz's poetry using Gadamer's dialectic, followed by showing how 'existence', as is meant by Gadamer, is 'unfolded' in Hafiz's poetry.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خدیجه حاجیان |
استادیار زبان و ادبیات فارسی، مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
زهرا داوری گراغانی | davari goraghani
دانشجوی دکتری فلسفۀ هنر، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1938_7031403de77d590166f2042019947bdd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1529/article-1529-254174.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات