این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۵۱-۶۷

عنوان فارسی بررسی کارکردهای گوناگون عکس های مستند اجتماعی بر اساس کارکردهای زبان (نظریه ارتباطی یاکوبسن)
چکیده فارسی مقاله اگرچه مستندسازیِ وقایع و رویدادهای جامعۀ انسانی، از اهداف عکاسی مستند اجتماعی است؛ اما عکاس مستند اجتماعی، صرفا به رونگاری از واقعیت و وقایع‌نگاری گزارش‌گونه نمی‌پردازند؛ بلکه به گزینش و ترکیب عناصر و وقایع جامعۀ انسانی می‌پردازد و با قاب‌گذاری بر قطعه‌ای از واقعیتی اجتماعی در لحظه‌ای معین از زمان، عکسی می‌آفریند که مخاطب را به تماشا، تفکر، تأمل و داوری فرامی‌خواند و حتی می‌تواند واکنشِ عملی او را نسبت به موضوعی برانگیزاند. درواقع، عکس‌های مستند اجتماعی به دلیل ماهیت اجتماعی‌شان، تأثیرات متفاوتی بر مخاطب می‌گذارند و به مانند زبان، کارکردهای مختلفی از خود بروز می‌دهند. ازاین‌رو، هدف از نگارش این مقاله، بررسی و تحلیل کارکردهای گوناگون عکس‌های مستند اجتماعی، بر اساس کارکردهای زبانیِ نظریۀ ارتباطی یاکوبسن است. همچنین، این پرسش مطرح می‌شود که عناصر اصلی در بروز کارکردهای عکس‌های مستند اجتماعی کدام‌اند؟ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و تطبیقی است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در هر عکس مستند اجتماعی با غلبۀ یکی از کارکردهای: ارجاعی، عاطفی، ترغیبی و هنری، روبرو می‌شویم. به‌ بیان دیگر، عکاس مستند اجتماعی می‌تواند تنها به ارائۀ اطلاعات پیرامون موضوعی بسنده کند (کارکرد ارجاعی)، یا بینش و احساس خود را دربارۀ موضوعی بیان نماید (کارکرد عاطفی) و یا اینکه، با تحریک احساس و اندیشۀ مخاطب، او را به واکنش وادارد (کارکرد ترغیبی) و یا فارغ از این‌ها، به واسطۀ برجسته کردن ساختمان صوری عکس، حظی بصری به مخاطب ببخشد (کارکرد هنری). قاب و لحظۀ گرفتن عکس، از عناصر اصلی در بروز کارکردهای ذکرشده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reviewing the Various Functions of the Social Documentary Photographs Based on the Linguistic Functions (Jacobson’s Communicative Theory)
چکیده انگلیسی مقاله Although recording facts and events of human society is one of the objectives of the social documentary photography, a social documentary photographer does not tend to provide merely an apparent picture from reality and a report-type factuality, but selects and composes varied elements and facts of human community to frame a piece of social reality in a given moment of time, to produce a photograph that invites addressee to watch, think, comprehend and judge. It can even stimulate addressee’s response to the subject. In fact, the social documentary photographs may variably influence on addressees because of their social nature, and they may like language, represent different functions as well. Thus, the objective of this paper is to examine and analyze the functions of such photographs on the basis of the linguistic functions of the Jacobson’s communicative theory. The question is what are the main elements of social documentary photographs that provide them with different functions? The methodology of the study is descriptive – analytical and comparative. The study results indicate that in every social documentary photograph, we would face one of the dominated functions: referring, emotional, encouraging and artistic. In other words, a social documentary photographer may provide only information around a subject (a referring function), express his insight and sense for an object (emotional function), urge one to react by stimulating one’s sensibility and thought (encouraging function), or else, create a visual passion in addressee by highlighting apparent construct of a photograph (artistic function). Nonetheless, frame and shooting moment remain as major elements for having these functions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا مهدی زاده | alireza mehdizadeh



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-137&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254338.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات