این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۹۵-۱۱۰
عنوان فارسی
مقایسۀ تطبیقی نظریۀ استعارۀ مفهومی در شعر و تصویرگری با نگاهی به غزل «ما ز بالائیم و بالا میرویم» مولانا با تصویرسازی آیدین آغداشلو
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر معرفی کاربرد نظریۀ استعارۀ مفهومی در هنر و به دست دادن روشی کارآمد برای هنرمندان تصویرگر است تا هنگام رویارویی با نمونه غزل عرفانی فارسی (نمونۀ موردی غزلی از کلیات شمس) توانایی لازم برای دستیابی به زیرساختهای غزل را به دست آورند. برای رسیدن به این غایت از روش مطالعۀ استعارۀ مفهومی در شعر و تصویر استفاده شده و ویژگیهای کاربردی این نظریه به منظور دستیابی به تصویرگری غزلیات که قابل تعمیم به دیگر متون نیز میباشد، تشریح شده است. حوزۀ مطالعه غزلی از مولوی است که در مجموعۀ شمس فرهنگستان توسط آیدین آغداشلو هنرمند معاصر به تصویر کشیده شده است. غزل منتخب در این بررسی غزلی با مطلع «ما ز بالاییم و بالا میرویم / ما ز دریاییم و دریا میرویم» از مولانای رومی است که در مقایسۀ تطبیقی استعارههای مفهومی شعر و تصویر میزان کامیابی آغداشلو در تصویرگری مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجۀ این پژوهش روشنگر این مطلب است که استعاره مفهومی «طریقت سفر است» که از مهمترین استعارههای غالب در غزلیات مولوی است که بر طریقت و سلوک عارف دلالت دارند، در تصویرگری آغداشلو باز نمود تصویری یافته است. این پژوهش با روش توصیفی و جمعآوری مطالب به روش اسنادی یا کتابخانهای و تحلیل محتوای تصاویر انجام گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعاره مفهومی، غزل مولوی، تصویرگری، مولوی، آیدین آغداشلو
عنوان انگلیسی
Comparative Study of Conceptual Metaphor Theory in Illustration and Poem
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study is presentation of conceptual metaphor theory used in the art, to provide an efficient method for illustrator artists, when faced with the mystical texts (the case study is a poem of Ghazaliat-e Shams), with the ability to find the infrastructure’s theme of a poem. Therefore, the conceptual metaphor theory in poetry and image has been used and also practical features of this theory which are extensible to other contexts has been described. The area of study is a lyric poem of Rumi from a Shams-e-Farhangestan collection which is depicted by contemporary artist Aydin Aghdashloo. The selected poem in this study is that of Rumi: “we are from ascendance and go to ascendance/ we are from sea an go to sea”which in a comparative study between poem and illustration, the success rate of Aghdashloo in illustration has been studied. The result of this study illuminates the fact that the conceptual metaphor, namely “the life of gnostic is a journey”, that is a dominate metaphor in lyrics of Rumi, has been indicated in Aghdashloo illustration. This research has been done by descriptive method and collecting the contents with library method and analysis of the images contents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سروناز پریشانزاده | sarvenaz parishanzadeh
مریم حسینی | maryam hoseini
ابولقاسم دادور | abolghasem dadvar
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-140&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254341.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات