این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۴، شماره ۱۷، صفحات ۴-۱۴
عنوان فارسی
تأملی در باب تقسیمبندیهای مفهومی «تمدن اسلامی و هنر اسلامی»
چکیده فارسی مقاله
در کنار سایر مطالب منتشره در زمینه «تاریخنگاری هنر اسلامی » یک شماره از مجله آنلاین جورنال آو آرت هیستوریوگرافی (6 ژوئن، 2012) که به این موضوع اختصاص یافته، حاوی اهم موضوعات مورد بحث در این زمینه است؛ موضوعاتی که کم و بیش از یک دهه پیش در حوزه مطالعات هنر اسلامی آنگونه که در غرب مطرح است، ساری و جاریاند. در این مباحث به آن چارچوب مفهومی پرداخته میشود که برای پژوهش و نمایش عمومی مواد و مصالح موجود در این حوزه به کار گرفته میشود. بسیاری بر این باورند که این صفت نارساست. اعتراض اصلی آن است که با اسلامی خواندن یک فرهنگ در واقع یک مقوله گمراه کننده را ساختهایم که واقعیتهای بسیار پیچیدهتر آن فرهنگ را انعکاس نمیدهد. با این همه و علیرغم ابداع عبارت جایگزین «متعلق به سرزمینهای اسلامی» (islamicate) صفت «اسلامی » همچنان به کار گرفته میشود. مقاله حاضر به بررسی مسأله معرفت شناختی که از شاخصههای حوزه تازه پا گرفته تاریخ هنر اسلامی است، میپردازد. در دفاع از بحث، به تحلیل ظروف کتیب هدار قرن دهم میلادی/ سوم هجری که در دوران حکمروایی سامانیان تولید شدهاند خواهیم پرداخت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
“Contesting the Conceptual Categories ‘Islamic Civilization, Art or Masterpiece: A Reflection on the Problem”
چکیده انگلیسی مقاله
Together with a few recent publications a number of the online Journal of Art Historiography (June 6, 2012) dedicated to “Islamic Art Historiography” offers a glimpse at the debates that since roughly a decade stir up Islamic art studies as they are practiced in the West. These debates concern the conceptual framework used to both investigate and show in public institutions the material dealt with in this field of research, traditionally designated by the attributive adjective “Islamic”. Many consider the latter a misnomer. The underlying objection is that any cultural instance generically labeled with this adjective constitutes a fallacious category that does not reflect much more complex realities. Yet, the contested word remains widely used in spite of the invention of an alternative, the term “Islamicate”. This paper examines this phenomenon of epistemological agitation symptomatic of the rather newly constructed field of Islamic art history. The analysis of the 10th century epigraphic wares produced under the patronage of the Iranian dynasty of the Samanids will support the argumentation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
والری گونزالس | valerie gonzalez
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-124&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254342.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات