این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۱-۵۸

عنوان فارسی نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه رهبری اخلاقی با قصد هشداردهی خطاکاری در مؤسسات حسابرسی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه رهبری اخلاقی با قصد هشداردهی حسابرسان مستقل است.روش: جامعه آماری پژوهش شامل حسابرسان مستقل شاغل در مؤسسات حسابرسی بخش خصوصی و بخش دولتی در سال 1399 است. در معادلات ساختاری حداقل نمونه 200 مورد پیشنهاد شده و بر اساس فرمول کوکران در جامعه نامحدود تعداد نمونه 385 مورد نیاز است. بر این مبنا تعداد500 پرسشنامه به صورت کاغذی و الکترونیکی ارسال شد و تعداد 441 نفر از آن‌ها گردآوری و مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها از طریق پرسشنامه جمع‌آوری‌شده و با استفاده از معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفته است.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد رهبری اخلاقی بر قصد هشداردهی حسابرسان به صورت مستقیم تأثیر مثبت و معناداری دارد و این رابطه با واسطه هوش هیجانی نیز معنادار بوده و تقویت می‌شود. بنابراین، هوش هیجانی میانجی‌گری مناسب برای رابطه رهبری اخلاقی با قصد هشداردهی حسابرسان است.نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش رعایت اصول رهبری اخلاقی و توجه به ارزش‌های اخلاقی در ارتباطات کارکنان در مؤسسات حسابرسی، قصد هشداردهی حسابرسان را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر می‌توان بیان کرد رهبری اخلاقی در مؤسسات حسابرسی، تقویت و توجه کارکنان به قابلیت‌های هیجانی و افزایش هوش هیجانی آنها را به همراه دارد. همچنین بر اساس این نتایج حسابرسان دارای هوش هیجانی بالا به دلیل اطلاع از احساسات و هیجانات خود و دیگران، می‌توانند عواطف خود را در شرایط پیچیده مشاهده تخلف توسط همکاران مدیریت نموده و بنابراین، تمایل بیشتری به هشداردهی دارند. پژوهش حاضر می‌تواند منجر به توجه بیشتر به موضوع هشداردهی، رفتار اخلاقی مدیران، مدیریت و درک عواطف کارکنان و کاهش تخلفات در حرفه حسابرسی در ایران شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، رهبری اخلاقی، هشداردهی،

عنوان انگلیسی The Role of Mediator Emotional intelligence in Relation to ethical leadership with Whistle blowing Intention about Misconduct in Auditing Firms
چکیده انگلیسی مقاله Objective: emotional intelligence as the ability to recognize, reach and evoke feelings in order to assist thought, to understand the feelings and its meaning, and a sense of control in a manner that fosters intellectual emotion. Emotion does not interfere with intelligent thinking and behavior, also helps a person in many things, including decision making. The role of emotional intelligence in various aspects of individual and social life, judgment and decision-making, made this structure as a topic of interest for researchers. Emotion is a type of information that people use to interact with their surroundings. Recent accounting studies highlight the importance of emotional intelligence on accountants’ job performance related to decision‐making, teamwork, and client relations. Emotional intelligence that leads to the ability to understand and manage the feelings of themselves and others and helps to make better decisions in difficult situations. Ethical leadership as a demonstration of normative appropriate behavior through conduct through personal actions and interpersonal relationships, and the promotion of such conduct to followers. That these behaviors result in subordinates being more likely to trust the leader and believe the leader is acting in their best interest; as a result, subordinates are more willing to follow the leader’s direction. One of the worst problems facing society today is the continued separation of business and ethics. especially since growing unethical business practices have a profound impact on individuals and society as a whole. One way of drawing attention to wrongdoings in business is through whistleblowing. Whistleblowing is the disclosure by organization members of illegal,immoral or illegitimate practices under the control of their employers, to persons or organizations that may be able to effect action. Whistleblowing Intention auditors as a mechanism to prevent and detect unethical behaviors and wrongdoing in the audit profession. Methods: The statistical population of the study includes independent auditors working in private and public sector audit firms in 2020. In structural equations, at least 200 samples are proposed and according to Cochran's formula in an unlimited community, 385 samples are required. Based on this, 500 questionnaires were sent in paper and electronic and 441 of them were collected and reviewed. In this study, Taylor and Curtis questionnaire was used for whistleblowing variable, Kalshon et al. Questionnaire was used for ethical leadership variable and Schering’s Emotional Intelligence Questionnaire was used for emotional intelligence variable. Cronbach's alpha and composite reliability were used for the reliability of the questionnaire. Its validity with convergent and divergent validity has been investigated and confirmed using the average variance extracted (AVE) and Fornell and Larker matrices. Data were collected through a questionnaire and analyzed using structural equations using LISREL software. Results: In order to evaluate the conceptual model of the research and also to ensure the existence or non-existence of a causal relationship between the research variables and to examine the appropriateness of the observed data with the conceptual model of the research, the research hypotheses were tested using structural equation modeling. The first hypothesis examines the relationship between ethical leadership and auditors' whistleblowing intention, second hypothesis examines the relationship between ethical leadership and auditors' emotional intelligence and third hypothesis is to examine the relationship between emotional intelligence and auditors' whistleblowing intention. The results of this study show that ethical leadership has a direct positive and significant effect on auditors' intention to whistleblowing and this relationship is also significant and strengthened due to emotional intelligence. Thus, emotional intelligence is a good mediator for the relationship between ethical leadership and the intention to whistleblowing auditors. Conclusion: According to the results of this study, heed the principles of ethical leadership and paying attention to ethical values in employee relations in auditing firms, increase the intention to whistleblowing auditors. On the other hand, it can be said that ethical leadership in auditing firms leads to strengthening and paying attention to employees' emotional abilities and increasing their emotional intelligence. Also, based on these results, auditors with high emotional intelligence due to knowing their feelings and emotions and those of others, can manage their emotions in the complex situation of observing misconduct by colleagues and therefore are more inclined to whistleblowing. The present study can lead to more attention to the issue of whistleblowing, ethical behavior of managers, management and perception of employees' emotions and reduce misconduct in the auditing profession in Iran. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هوش هیجانی, رهبری اخلاقی, هشداردهی

نویسندگان مقاله رامین شاهعلی زاده |
دانشجوی دکتری گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

فرزانه حیدرپور |
دانشیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

هاشم نیکو مرام |
استاد گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

فریدون رهنمای رودپشتی |
استاد گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jak.uk.ac.ir/article_3008_73cdc4c527c62ccd2e742c7ca3732a88.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات