این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۴، شماره ۱۷، صفحات ۳۲-۴۳

عنوان فارسی ملاحظاتی انتقادی دربارۀ زیباشناسی عرفانی، بررسی موردی نگارگری ایرانی
چکیده فارسی مقاله نوشته‌های فراوانی درباره نگارگری ایرانی در دست است که عموماً برای تبیین زیباشناسی این هنر به آموزه‌های عرفانی و به‌ویژه عالم خیال یا عالم مثال استناد کرده‌اند. برخی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان این حوزه (کربن، بورکهارت، شوؤان، نصر و رینگن‌برِگ) با تکیه بر آراء ابن عربی کوشیده‌اند ثابت کنند که زیباشناسیِ نگارگری ایرانی برخاسته از آموزه عرفانی «عالم خیال » است. مسأله محوری این مقاله مبتنی است بر این‌که پیوند زدن مفاهیم متافیزیکی عالم خیال به زیباشناسی نگارگری مبنای نظری و روش‌شناختی مستحکمی ندارد. زیرا اولاً ابن عربی و سایر پیروانش از طرح آموزه عالم خیال هدفی هستی‌شناختی (مراتب وجود) و معرفت‌شناختی (معرفت‌الله) را دنبال می‌کرده‌اند. ثانیاً، شواهد و قراین چندانی در دست نیست که ثابت کند نگارگران و نقاشان الزاماً با تعالیم عرفانی ابن عربی آشنا بوده یا بدان گرایش داشته‌اند. ثالثاً، بنابر دیدگاه‌های عرفانی، شهود عالم خیال شروطی دارد و صرفاً عارف واصل و حکیم کامل قادر است در آن سیر و سیاحت کند. بنابراین، تصوّر این‌که نگارگران همگی به چنین مراتبی دست یافته‌اند دور از ذهن به نظر می‌رسد و شواهد چندانی هم برای اثبات آن در دست نیست. در مقابل، کوشیده‌ایم نشان دهیم که با رجوع به خود آثار نگارگری بهتر می‌نوان به وجوه زیباشناختی آن‌ها پی برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگارگری، عرفان، عالم خیال، فضای بصری

عنوان انگلیسی Critical Remarks on “Mystical Aesthetics” The Case of Persian Painting
چکیده انگلیسی مقاله There are several texts pertaining to Perisian painting which explain its aesthetics on the basis of mysticism and the notion of imaginal world. This point of view bears some methodological problems. Some of the prominent scholars (Corbin, Burckhardt, Nasr, Ringgenberg et al.) refering to Ibn ‘Arabi’s mystical notions, have tried to show that the specific aesthetics of Persian painting has been derived from the imaginal world. Our aim here is to show that establishing the aesthetics of Persian painting on the basis of imaginal world’s metaphysics lacks seriously the theoretical and methodological rigour. Firstly, Ibn ‘Arabi and his heirs’ conception of imaginal world was first of all ontological (hierarchy of Being) and epistemological (knowledge of God). Secondly, there is no overwhelming proof which could demonstrate that Persian painters were initiated to this notion. Thirdly, achieving the imaginal world through mystical intuition is conditioned by asceticism and purifying rituals, which were not necessarily familiar to Persian painters almost working in the court of Sultans. We will try to show that considereing these paintings in themselves is the genuine way to establish their aesthetics principles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Persian painting, mysticism, imaginal world, visual space

نویسندگان مقاله محمدرضا ابوالقاسمی | mohammadreza abolghassemi
department of art studies faculty of visual arts tehran university

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-126&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254344.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات