این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۴، شماره ۱۷، صفحات ۷۶-۸۴
عنوان فارسی
بررسی «حضور غایب » و «فضای خارج صحنه » در نمایشنامه «غرب حقیقی » اثر سم شپرد
چکیده فارسی مقاله
شخصیتهای نمایشی تأثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زندهاند. بخش از جذابیت آنها با حضور صحنهای شان مرتبط است. اما جذاب تر از آنها شخصیتهایی هستند که در طول نمایش بر روی صحنه ظاهر نمیشوند، با این حال «حضور غایب» آنها چنان تأثیرگذار است که اشخاصی که بر روی صحنه ظاهر میشوند تحت تأثیر نیروی اعمال شده از جانب آنها هستند. این شخصیتها در «فضای خارج صحنه » زندگی میکنند که تماشاگران آن را در ذهن خود مجسم میکنند. بررسی حاضر سعی دارد نشان دهد که چگونه در نمایشنامه «غرب حقیقی» (1980) اثر سم شپرد، شخصیتی که حضور صحنهای ندارد، بر کنشها و رفتار شخصیتهایی که حضور فیزیکی دارند به شدت تأثیر گذاشته و کنش نمایشنامه را به پیش میبرد. این بررسی ضمن آشکار کردن بیشتر لایههای اثر، همچنین میتواند توجه نمایشنامهنویسان را به استفاده از این تکنیک معطوف نماید. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و در نگارش آن از منابع کتابخانهای و پایگاههای معتبر اینترنتی استفاده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Exploring “Absent Presence” and “offstage Space” in Sam Shepard’s True West
چکیده انگلیسی مقاله
There are several dramatic characters who enormously appeal to us since they are attractive. Part of this attraction might be owing to their strong stage presence. More interesting, however, are characters who do not appear on stage but their “absent presence” is so strong that influences the characters who do appear physically on stage. There are numerous examples of plays from classic to modern in which the action of the play is driven by a character who is not materially present but is thematically central to the play. The present paper explores the “absent presence” in Sam Shepard’s True West (1980) to show how a character who is not physically present on stage can affect the lives and decisions of character who do have material presence on stage. The examination of this device can not only reveal multiple layers of the play, but can also attract the attention of playwrights to this device to explore it in their plays. This is a qualitative research for which library sources and reliable Internet sites have been utilized.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نرگس یزدی | narges yazdi
cinema and theatre faculty, tehran university of arts
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-129&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254347.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات