این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۴، شماره ۱۷، صفحات ۱۱۰-۱۲۸
عنوان فارسی
آیکونولوژی سه نماد در مراسم تعزیه، طاووس، شیر و سرو
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله سعی خواهد شد تا به معرفی یک شیء که در مراسم مردمی عاشورا مورد استفاده قرار میگیرد، معرفی شود. این شئی یک طاووس مسی با دُمی افشان است که در وسط سینه خود آیین های در بر دارد. این طاووس مسی از نظر فرمی همچنین میتواند یادآور پنجه یک دست باز باشد. در کنار پای این طاووس، یک شیر مینیاتوری قرار دارد، گو اینکه در حال پاسداری از این طاووس است. این مجسه مسی، شامل عناصری است که در باورهای شیعه همواره حضور دارد و میتواند تفسیرهای مختلفی را ارائه دهد. با مقایسه این مجسه مسی که توسط هنرمند ناشناسی ساخته شده و قدمت آن به احتمال زیاد به 100 سال اخیر میرسد، از منظر ایکونوگرافی قابل مقایسه با نسخههای مصوری است که در دوران اسلامی شکل گرفته است. در این مقاله به معرفی و تحلیل عناصری که زینتبخش علم در مراسم محرم است پرداخته میشود و با استفاده از روش ایکونوگرافی، سعی خواهد شد تا ابتدا به معرفی این شئی پرداخته شود که جزء لاینفک عناصر در مراسم عاشورا میباشد. نه تنها در علمهای عاشورا بلکه در نسخههای مصور فارسی همانند فالنامه و شاهنامه این عناصر قابل ردیابی هستند. در این مقاله بعد از معرفی روش ایکونوگرافی اروین پانوفسکی، سعی خواهد شد تا با مطالعه بین فرهنگی بین آیکونهای مختلف مسیحیت و اسلام به این پرسش پاسخ دهد که چگونه این نمادها از دوران بیزانس به دوران اسلامی منتقل شده است و معانی مختلفی را به خود گرفته است؟ و در ادامه سعی خواهد شد تا مشخص شود چگونه میتوان این معانی را با توجه به رویکرد ایکونوگرافی در علمهای عاشورا بازخوانی کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Iconography of the three Icons in Shi’i Muharram Rituals; The Peacock, the Cypress & the Lion
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper I will introduce a vernacular emblem, a copper peacock with an open tail which resembles the form of hand and a tiny miniature sculpture of lion, adjacent to the peacock feet. This sacred Shi’it item consists of symbols which have always been presented during Muharram rituals, conveying a number of iconography connotations. Comparison this figure with other Islamic items such as Persian illustrated manuscripts, this paper tend to analyze symbols which play a key role in Muharram rituals and adorns standard or A’lam. Applying iconography approaches, I tend to elaborate this folkloric item which displays a remarkable item that can be seen during Muharram rituals. Not only during Muharram rituals but also in Persian manuscript such as Falnama or Shahnama, these emblems are recognizable. In this essay, after an introduction in order to demonstrate what the iconography is and how this methodology can be applied to analyze a form of art, I will compare different Christian and Islamic icons which demonstrate a key factor in order to answer how imaginary icons and symbols was transferred from the long established Christian Byzantine Empire to Islam? How cross-cultural tendencies of Byzantium era shaped the icons of Islamic art at the age of transition? And consequently, I try to shed light on this question how one can pursue these meaning on Shi’it A’lam or standard in Muharram rituals in terms of iconography?
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس حسینی | abbas hosseini
university of zanjan, department of fine art
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-132&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254350.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات