این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۹۱-۱۰۵
عنوان فارسی
دیدگاه اخلاق گرایان میانه رو در باب نسبت ارزش زیباشناختی با ارزش اخلاقی در هنرهای روایی
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین پرسشهای فلسفه هنر، نسبت ارزش زیباشناختی با ارزش اخلاقی آثار هنری است. «اخلاقگرایی میانهرو» به عنوان یکی از رویکردهای معاصر، مدعی است که تبیین شایستهتری در این زمینه ارایه میدهد. در این نوشتار، با روش گردآوری کتابخانهای و تحلیل محتوا، دیدگاه و استدلال سه فرد اصلی این رویکرد (کرول، گات و کییران) تبیین و تحلیل میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دیدگاه اخلاقگرایان میانهرو جایگاه مهمی در مقابل خودآیینیگرایان و نااخلاقگرایان دارد و میتواند مدلی دقیق و موشکافانه در زمینه تحلیل اخلاقی زیباشناختی ارایه دهد. مهمترین نقاط افتراق دیدگاههای افراطی و میانهروی اخلاقگرا در گستره پوشش ارزیابی اخلاقی، استفاده از اصول «تا آنجا که» و «از تمام جهات» و قایل بودن به کثرت ارزشها است. دیدگاههای میانهروی اخلاقگرا نیز در اموری همچون گستره پوشش ارزیابی اخلاقی، بهره بردن از قیود «همواره» و «گاهی»، شیوه استدلال و بهرهگیری از مخاطب اخلاقاً حساس از یکدیگر متمایز میشوند. بررسی سه دیدگاه میانهرو نشان میدهد که دیدگاه گات مقبولترین آنها به شمار میرود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study on Moderate Moralists Perspective on the Relationship between Art and Morality
چکیده انگلیسی مقاله
The relationship between art and morality is one of the most important questions in philosophy of art. “Moderate moralism”, as one of the contemporary approaches calaims that compared to other approaches it provides more appropriate explanation. In this paper, using library data collection and realistic analysis of content, the main theorists of moderate moralism (Carroll, Gaut and Kieran) and their perspectives and arguments are evaluated. The results of this study show that from a moderate moralist point of view, we can make a model for art criticism that considers other aesthetic values as well. The most important contrasts between radical moralist perspectives and moderate moralist perspectives are criterions of covering moral evaluation, using “insofar as principle” and “all things considered principle” and believing in plurality of art values. Also, moderate moralist perspectives have some divisions: Considering the criterions of covering moral evaluation, using “sometimes” or “always” arguments and using “an audience due to the moral features”. Evaluation of these three perspectives shows that the best is that of Gaut.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد امین خندقی | javad amin khandagi
دانشگاه ادیان و مذاهب
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-121&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254357.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات