این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۶۵-۸۲

عنوان فارسی بازخوانی مسئله مؤلف از طریق فضای مجازی
چکیده فارسی مقاله در بخش اول مقاله، آرای ژان‌ پل سارتر، رولان بارت، و میشل فوکو با محوریت مسئله مؤلف بازخوانی شده است. در جهت یافتن پاسخ این پرسش که مؤلف چیست و چه کارکردی دارد و در آینده چه کارکردی می‌تواند داشته باشد، از خلال این بازخوانی پرسش‌هایی در زمینه اثر، مخاطب و رابطه‌ی میان مؤلف، اثر هنری و متن طرح شده و تلاش شده که پاسخ‌های هر کدام از این متفکران، تبیین شود. در بخش دوم، ضمن اشاره به تبیین متفاوت بلانشو از مسئله مؤلف و یاری گرفتن از آرای او برای پاسخ دادن به چرایی و چگونگی تألیف و حضور در فضای مجازی، مسائل طرح شده در بخش اول، از خلال تجربه تولید و توزیع متن در فضای مجازی بازطرح شده و پاسخ‌های قبلی به آزمون گذاشته شده است. در انتها مسئله مؤلف در فضای مجازی، در دو حوزه متن و مخاطب مورد بازخوانی قرار گرفته و امکان خلق و درک زیبایی‌شناسی تازه در فضای مجازی بررسی شده‌ است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مؤلف، اثر هنری، فضای مجازی، زیبایی‌شناسی، متن

عنوان انگلیسی Rereading the Issue of Author through the Cyberspace
چکیده انگلیسی مقاله This article tries to answer some questions on the possibility of the formation of a different art in the cyberspace. The questions have been specifically selected from the pre-internet texts that are about the author issue. Clearly none of the intellectuals has proposed their questions on the cyberspace. However, it is felt that those issues proposed in their thought have the capability for investigating the possibility of art creation (generally) and literature and aesthetics (specifically) in the cyberspace. So, first of all, the issue itself is re-read through some questions then, it is tried to answer these questions by concentration on the manner and function of the author in the cyberspace. The suggested thoughts have generally concentrated on the author as a “writer” but it is possible to re-read them based on the title of “an artist”. The proposed questions are as follows: - What kind of relation is between the creative element of an artistic creation and a deterministic position? - What is the separator of a work from the other productions of an author? - What is the difference of the cyberspace from other domains of the emergence of the work of art (containing its production and distribution)? - Under what conditions should we expect a new aesthetic element in the cyberspace? This article is set in two parts. In the first one, named the nature of the author, the ideas of Jean-Paul Sartre, Roland Barthes, Maurice Blanchot and Michel Foucault are re-read by a concentration on the issue of the author. In the second part, the proposed issues of the first one are reproposed through the experience of production and distribution in the cyberspace and the previous answers are investigated. This re-reading is done in three fields of work, author and audience. Finally, the optimistic and pessimistic prophecies on the new position in the cyberspace have been generally, and Iran’s cyberspace specifically surveyed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله author, cyberspace, work of art, aesthetics, text

نویسندگان مقاله علی محمد ولی | ali mohammadvali
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

فرزان سجودی | farzan sojoodi
دانشگاه هنر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-112&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254363.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات