این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۷-۲۰

عنوان فارسی بازتاب اندیشه گابریل مارسل در نمایش‌نامه‌های او
چکیده فارسی مقاله گابریل مارسل فیلسوفِ اگزیستانس، نمایشنامه‌نویس، موسیقی‌دان، منتقد تئاتر و موسیقی معاصر فرانسوی است. نمایشنامه‌های مارسل پیوندی ناگسستنی با مفاهیم فلسفی او دارد. مارسل خود می‌گوید که عشق به موسیقی و تئاتر در او از علاقه پرُشور به فردیت موجودات و جذابیت مقاومت‌ناپذیر رازهای بی‌پایان به سوی حقیقت سرچشمه می‌گیرد. مارسل در فلسفه اگزیستانس راه امید را برای انسان می‌گشاید؛ در نمایش‌هایش انسان و موقعیت‌های او را به چالش می‌کشد و در موسیقی راهی برای گسترش اندیشه خود می‌جوید. روش اندیشه او روشی انضمامی و عینی است، از همین روی با ذات تئاتر که هنری کاملاً ملموس است همخوانی بسیار دارد. حتی، می‌توان گفت که خواندن نمایشنامه‌های مارسل زمینه بهتری را برای درک‌ مفاهیم فلسفی او فراهم می‌سازد. از آنجا که هیچ یک از نمایشنامه‌های مارسل به زبان فارسی برگردانده نشده، معرفی آثارش ضروری به نظر می‌رسد. این مقاله ضمن معرفی نمایشنامه‌های مارسل کوشش دارد بازتاب اندیشه فلسفی او را در ناب‌مایه‌های (Abstract) آثار نمایشی‌اش بیابد. برخی از این مفاهیم که در نمایش‌ها ظهور یافته‌اند عبارت است از: مرگ، حضور، وفاداری خلاق، راز، و امید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Reflection of Gabriel Marcel’s Thought in His Plays
چکیده انگلیسی مقاله Gabriel Marcel is a contemporary French existential philosopher, dramatist, musician, theater and music critic. As he says his love for music and theater stems from his passionate interest in the individuality of beings and irresistible attractions of reality. In existential philosophy he opens the hope path to human beings challenges the man and his situation in his dramas and searches a way for developing his thought in music. His mode of thinking is concrete and objective, and so conforms totally to the theater’s essence as a fully tangible art. Marcel’s plays do not provide answers but they do suggest paths of light for reflection whereby we might discover an authentic response to the challenge of the dramatic situation. Indeed, after the curtain falls spectators reflect on the questions raised not only in relation to the characters in the play but in relation to their own lives as well. It can even be said that reading his dramas provides a better ground to understanding his philosophic concepts. Introducing his works seems necessary as none of his dramas has been translated into Persian yet. While presenting his dramas this article is an inquiry about how Marcel’s philosophic terms are reflected in the themes of his dramatic works. Some of these terms include: death, presence, faith, creative fidelity, mystery and hope.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا ریخته گران | mohammadreza rikhtegaran
گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

منصوره نوشید محمودی | mansoureh noshid mahmoudi
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-100&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254366.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات