این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۳۱-۵۲

عنوان فارسی تحلیل نقاشی‌های پیتر بروگل بر اساس اندیشه میخاییل باختین
چکیده فارسی مقاله خنده و طنز در جامعه فلاندر قرن شانزدهم، در زمینه‌های فرهنگی و تاریخی آن، جایگاه ویژه‌ای دارد و پیتر بروگل به عنوان یکی از بزرگترین نقاشان این دوره، این ویژگی جامعه‌اش را به نمایش می‌گذارد. بروگل نقاشی است متعلق به دور‌ه‌ای که میان رنسانس و قرون وسطی قرار دارد و در سال 1604 م به عنوان بزرگ‌ترین هنرمند کمیک توصیف شده است. با این حال، ماهیت هنر بروگل چیزی فراتر از موضوع خنده است. برای رسیدن به درکی عمیق‌تر و به دست آوردن معنایی تازه‌تر از نقاشی‌های او باید آثار او در رابطه با زمینه فرهنگی‌ای که در آن ایجاد شده‌اند، مطالعه شوند؛ یعنی در رابطه با فرهنگ کارناوالی در جامعه فلاندر قرن شانزدهم. میخائیل باختین، زبانشناس روسی قرن بیستم، از شاخص‌ترین نظریه‌پردازانی است که به مفهوم خنده و ماهیت مکالمه در فرهنگ کارناوالی پرداخته است. پژوهش فوق حول این سؤال شکل گرفته است که آیا نقاشی‌های بروگل به نسبت دیدگاه میخاییل باختین درباره فرهنگ قرون وسطی قابلیت انطباق دارد؟ بر این اساس آثاری از پیتر بروگل با تکیه بر دیدگاه ویژه باختین یعنی فرم، نمادهای کارناوالی و نیروهای زاینده در این پدیده با رویکردی تحلیلی تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است و در این راه از آثار تصویری، اسناد و منابع مکتوب بهره برده است. حاصل تحقیق نمونه‌هایی از انطباق عناصر شکل‌دهنده تفکر باختین با درو نمایه برخی آثار بروگل را در معرض نمایش قرار می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باختین، بروگل، کارناوال، رئالیسم گروتسک، منطق گفتگویی

عنوان انگلیسی Study of Bruegel’s Painting Based on Bakhtin’s thoughts
چکیده انگلیسی مقاله Irony and laughter had a special place in 16th century Flanders society, and Pieter Bruegel as one of the greatest painters of this era displays this quality of his society. Bruegel was a painter between the times of middle ages and the Renaissance. In 1604 he was portrayed as the greatest comic artist of his time however, the nature of his art is something beyond the laughing subject and for reaching a deeper understanding and obtaining new meanings out of his works they must be studied in terms of cultural context – the carnival culture in 16th century Flanders – which they were made in. In this essay Mikhail Bakhtin’s points of view are used as a proper theoretical structure for surveying the works of Bruegel. Bakhtin’s theories cover various and widespread contexts and they have great richness. The focus of this essay is on Bakhtin’s notion and his special point of view toward the carnival and grotesque realism. Bakhtin’s carnival is the emanation of carnival spirit in cultural productions such as painting and literature. The main idea of Bakhtin’s work in carnival comedy and grotesque realism is to depict human body that relates to power disposal and rebirth in carnival. As Bakhtin says, carnivalesque is the primary result of native, local or public culture which people intend to and help by its formation. Accordingly, by surveying carnival forms and symbols, meaningful correspondence can be made between works of art like Bruegel’s and carnival literature of Bakhtin. As a result, research method used in this essay is an adaptive one and the analysis is done by using written the documents and sources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bruegel, Bakhtin, grotesque realism, dialogism

نویسندگان مقاله جمال عرب زاده | jamal arabzadeh
دانشگاه هنر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

کامبیز موسوی اقدم | kambiz mousavi aghdam
دانشگاه هنر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

شراره افتخاری یکتا | sharareh eftekhari yekta
دانشگاه هنر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-102&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254368.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات