این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۳، شماره ۱۳، صفحات ۴۱-۵۸
عنوان فارسی
عینیت در تفسیر آثار هنری با تکیه بر آرای نوئل کرول
چکیده فارسی مقاله
عینیت در تفسیر هنری، یعنی مجاز باشیم از تفسیرها درست و نادرست یک اثر هنری سخن بگوییم. برخی از نظریهپردازان، نام آنها را ضد-قصدگرا بگذارید، رجوع به قصد مؤلف برای کشف معنای اثر را نادرست میدانند. در این میان، برخی، از جمله رولان بارت، اساساً منکر عینیت در تفسیر میشوند. برخی نیز، از جمله مونرو بیردزلی عینیت در تفسیر را میپذیرند اما آن را به سیاق متن نسبت میدهند. در مقابل، برخی قصدگرایان مقاصد مؤلف را مبنای تفسیر عینی میدانند؛ هرش، لوینسون، و کرول، در این دسته قرار میگیرند. در این مقاله استدلال میکنیم که موضع قصدگرایان با تاریخ هنر و کاربست نقد سازگارتر، در نتیجه، عقلانیتر از موضع ضد-قصدگرایان است. به علاوه، مناقشهای در میان قصدگرایان بر سر این موضوع وجود دارد: آیا باید به قصدهای واقعی شخص مؤلف استناد کنیم یا به قصدهایی که مؤلفی فرضی در زمانۀ او میتواند داشته باشد؟ در این رابطه، نشان میدهیم که قصدگرایی واقعیِ نوئل کرول بهترین پاسخ را فراهم میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Objectivity in the Criticism of Art Works: Based on Noel Carroll s Views
چکیده انگلیسی مقاله
objectivity with regard to interpretation of an artwork means being allowed to talk about true or false interpretations. Some theorists, call them anti-intentionalist, see discovering of the artwork’s meaning with reference to the intentions of the author as problematic. Some anti-intentionalists, including Roland Barthes, basically deny objectivity in interpretation of artworks. Others, including Monroe Beardsley, accept the objectivity in interpretation but ascribe it to the context. On the other side of the debate, some intentionalists, e.g. Hirsch, Levinson, and Carroll, see the intentions of the author as the ground for objectivity. The present article indicates that the intentionalists’ arguments are stronger and more consistent with the practices of art and criticism. Furthermore, there is also a debate that whether the intentions of the actual author are the ones that should be looked for or those that can be ascribed to a hypothetical author. In this respect, we illustrate that Noel Carroll’s actual intentionalism provides us with the best answers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی شمس | mehdi shams
دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی گروه فلسفه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمد مشکات | mohammad meshkat
دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-96&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254376.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات