این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۲۳-۳۴
عنوان فارسی
نسبت میان موسیقی و تربیت در نظام فلسفی افلاطون
چکیده فارسی مقاله
در نظام فلسفی افلاطون تربیت جایگاهی خاص دارد زیرا به کمک تربیت است که میتوان وجود را به فضایل آراست و از رذایل پاک کرد و در نتیجه، نفس را زیبا و شایستۀ جایگاهی الهی ساخت. از این رو، افلاطون هر آنچه به تربیت آدمی مدد میرساند، از جمله انواع فنون و هنرها، مورد توجه و بررسی قرار میدهد. نزد وی، موسیقی به واسطۀ تأثیر قوی و عمیقش در جان مخاطب، میتواند به عنوان ابزاری نیرومند در خدمت نظمدهی، پالایش، و هدایت نفس به مراتب بالا به کار آید. در این فرایند تربیتی مرد به یاری قویترین نیروهای روحی، یعنی وزن و آهنگ، دگرگون میشود و به این نتیجه دست مییابد که در پرتو تربیت حقیقی میتواند به والاترین خیر نائل شود. البته، افلاطون چنین تربیتی را مقدمۀ تربیت فلسفی و مکمل آن میداند. هدف مقالۀ پیش رو آن است که نشان دهد توجه افلاطون به موسیقی نه به واسطۀ ویژگیهای هنری و زیباییشناسانه آن بلکه به جهت نقشی است که میتواند در جهت تربیت (پایدیا) آدمیان ایفا نماید. بدین منظور، دیدگاه افلاطون در دو رسالۀ مهم تربیتی او، یعنی جمهوری و قوانین محور تحلیل قرار گرفته است، هر چند به نظرات وی در سایر رسالهها نیز اشاره شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
افلاطون، تربیت (پایدیا)، موسیکه، موسیقی، جمهوری، قوانین
عنوان انگلیسی
The Relation Between Music and Education in Plato’s Philosophical System
چکیده انگلیسی مقاله
In Plato’s view the education has a particular status. For him, it is by means of education that our souls can be loaded with virtues and be purified of vices and then the education makes our souls beautiful and worthy of divine setting. Plato, therefore, deals with everything, including arts and skills, that contributes to educate human beings. On account of the profound influence of music on addressee, he regards music as an efficient means to put into order, refine, and elevate soul. In this educative process, a man is exalted by the strongest spiritual powers, i.e. rhythm and tone, and he comes to the conclusion that it is possible that the man is attained to supreme good in the light of true education. In Plato’s eyes, of course, such education is the prelude to philosophical education and its complement. The aim of the present article is to show that the reason why Plato places a premium on music is that it plays the key role in educating humans, rather than by virtue of its artistic and aesthetic features. Considering this aim, the article proceeds to investigate Plato’s positions on education in Republic and Law.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شمس الملوک مصطفوی | shams ol molouk mostafavi
دانشگاه آزاد تهران شمال
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال (Islamic azad university of tehran north)
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-70&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات