این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۶۷-۷۸

عنوان فارسی تبیین داوری زیباشناختی از منظر فارابی با بهره گیری از ایدئال زیبایی کانت
چکیده فارسی مقاله فارابی به عنوان «معلم ثانی» و مؤسس فلسفۀ اسلامی، یکی از مهم ترین فیلسوفان در عرصۀ فلسفۀ اسلامی است. او همانند دیگر فیلسوفان و عرفای مسلمان بحث مستقلی در رابطه با تمام مفاهیم زیباشناسی ندارد. در این پژوهش تلاش می‌شود یکی از مهم ترین مفاهیم زیباشناسی مدرن، یعنی «داوری زیباشناختی»از منظر فارابی، تحلیل شود و برای رسیدن به این امر، از برخی مفاهیم کلیدی در نظام زیباشناسی کانت به عنوان یکی از نقاط عطف زیباشناسی مدرن، استفاده می‌شود. در این نوشتار با استفاده از روش گردآوری کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا، ابتدا مفاهیمی همچون «کمال ثانی» در فلسفۀ فارابی و «ایدئال زیبایی» در فلسفۀ کانت بررسی می‌شود و پس از آن تلاش می‌شود تبیینی نوین از داوری زیباشناختی از منظر فارابی ارائه گردد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد هنر معیار برای ارزیابی زیباشناختی از منظر فارابی هنری است که دارای ویژگی‌هایی که نوع آن شیء اقتضا می‌کند، باشد و مخاطب را به سوی سعادت حقیقی سوق دهد. این معیار متناظر با تعریف ایدئال زیبایی کانت است که با ترکیب ایده متعارف و ایده عقلی در فلسفۀ کانت وضوح می یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Correspondence of Aesthetic Judgment in Farabi through Kant’s Ideal of Beauty
چکیده انگلیسی مقاله Farabi, “the Second Teacher” and the founder of Islamic philosophy is one of the most important philosophers in the history of Islamic philosophy. Like other Muslim philosophers and mystics, he has no independent argument about aesthetic concepts. In this research, one of the main concepts of modern aesthetics, namely the “aesthetic judgment”, is analyzed according Farabi’s perspective, and to achieving this, some of the key concepts of Kant’s aesthetics, as one of the turning points of modern aesthetics, are used. In this paper, concepts such as “second perfection”, in the philosophy of Farabi, and “the ideal of beauty” in Kant’s philosophy are evaluated and then new explanation is introduced of aesthetic judgment in Farabi. The results show that for Farabi the canonical art is that art which has some features, and leads audience toward true happiness. This canon corresponds to Kant’s definition of ideal beauty, and is made clear with combination of the aesthetic normal idea and the rational idea in the philosophy of Kant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد امین خندقی | javad aminkhandagi
دانشگاه ادیان و مذاهب قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-73&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254400.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات