این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۷۹-۹۸

عنوان فارسی تثلیت جسم، تصویر و رسانه انسان شناسی تصویر از منظر هانس بلتینگ
چکیده فارسی مقاله هانس بلتینگ با طرح دیدگاه انسان شناسی تصویر، در صدد تحلیل مشخصه‌های تصویر بر اساس سنّت انسان‌شناسی فلسفی است. او بر این باور است که در بررسی هر تصویر باید به مؤلفه‌های سه‌گانه رسانه، جسم، و تصویر در کنار یکدیگر توجه داشته باشیم و نمی‌توان این مؤلفه‌ها را از یکدیگر منفک ساخت. تعریف بلتینگ از هر یک از آن‌ها نیز متمایز با نگرش سنّتی است، به نحوی که رسانه در حکم واسطه‌ای برای تصویر نیست، بلکه وجود هر تصویری در حکم برخورداری از یک رسانه است. همچنین، جسم (بدن) نیز می‌تواند نقش‌های متعددی را از رسانه تصویر، خود تصویری تا دریافت آن ایفا کند. او معتقد است که هر تصویر جسمی جایگزین برای امر غایب است و از این لحاظ می‌توان ایده فقدان یا مرگ را منشأ تصویر دانست. دیدگاه بلتینگ در خصوص انسان‌شناسی تصویر به یک شمایل شناسی جدید منجر می‌شود که هدف از آن نه تحلیل آثار تصویری براساس متون مکتوب، بلکه تحلیل تصاویر براساس منطق خود آن‌هاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویر، رسانه، جسم، نگاهِ خیره، شمایل شناسی جدید

عنوان انگلیسی Trinity of body, medium and image in Hans belting’s view
چکیده انگلیسی مقاله Hans Belting’s thesis of image anthropology (Bild-Anthropologie) for the analysis of image characteristics has its roots in the tradition of philosophical anthropology. He holds that in the analysis of every image the trinary components of medium, body and image together must be taken into consideration, and these components are thus inseparable. Belting’s definition of each of these components also differs from the traditional view, such that he doesn’t regard the medium as merely the mediator for the image, rather each image’s existence is dependent on a medium. Also, the body (Körper) can play multiple roles, as the medium of the image, the image itself, or the recipient of the image. He believes that every image is a substitutionary body for an absence hence the idea of loss or death can in a way be regarded as the origin of the image. Belting’s view as to image anthropology gives rise to a new iconology, the aim of which is the analysis of images on the grounds of their own logic, rather than analyzing them on the basis of written texts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Image, medium, body, gaze, new iconology

نویسندگان مقاله امیر نصری | amir nasri
دانشگاه علامه طباطبایی، گروه فلسفه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-74&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254401.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات