این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۲، شماره ۹، صفحات ۲۷-۴۴
عنوان فارسی
تراژدی در رساله «جمهوری» افلاطون
چکیده فارسی مقاله
تربیت یونانیان باستان بر اساس اشعار هومر یا تراژدینویسان بوده، و افلاطون تقریبا در تمام آثارش بهویژه در رساله «جمهوری»، که کاملترین و بهترین اثر اوست، به دشمنی با شعر و تراژدی، و تربیت حاصل از آن میپردازد؛ و در سه کتابِ، دوم، سوم، و دهم از کتابهای دهگانه جمهوری، بیشتر از نوشتههای دیگرش به شعر و تراژدی تاخته، با ذکر دلایلی، شاعران و تراژدینویسان را از دولتشهر آرمانیاش بیرون میکند. نخستین دلیلی که افلاطون برای حکم خود بیان میکند، دروغ بودن داستانها، یا نگفتن تمام حقیقت در داستانهاست. او سپس به موضوع تقلید پرداخته، با طرحِ عالم ایده، و تمثیل غار، مقلدّان را کسانی میداند که با تقلید از تصویری، که خود تقلیدی از حقیقت است، سه مرحله از حقیقت دور افتادهاند. این مقلدان هم در حیطه هنرهای تصویری وجود دارند، که نقاشان هستند و هم در شعر، که تراژدینویسان میباشند. پس افلاطون با تقسیم روح انسانها به جزء شریف و جزء پست، تراژدینویسان را به خاطر به هیجان درآوردن جزء پست روح آدمیان متهم میکند. افلاطون که به دنبال شیوه تربیت جدیدی بر اساس فلسفه برای آرمانشهر خود است، هرچند که در جمهوری به آن آثار اشاره نمیکند اما رساله قوانین، که حاصل دوران کهولت و پختگی اوست، به وضوح نوشتههای خود را سرمشق مناسبی برای تربیت فلسفی درآرمانشهر معرفی مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
افلاطون، محاوره «جمهوری»، تراژدی، شعر، تربیت، تقلید
عنوان انگلیسی
Tragedy in Plato’s “The Republic”
چکیده انگلیسی مقاله
The ancient Greeks were trained based on poems of Homer or tragedy writers, and Plato, almost in all his works, especially in “The Republic”, which is the most complete and best-known one, is the enemy of poetry and tragedy and the training methods based upon them. In three books of it, i.e. second, third, and tenth, more than any of his other writings, he suppresses poetry and tragedy, and with reasons, puts the poets and writers of tragedy outside his ideal city-state. Plato argues that the primary reason for this is the falseness of stories, or saying not the whole truth. He then deals with the imitation and by introducing the Universal Forms (Ideas) and the allegory of the cave, describes the imitators as those imitating the picture, which itself is an imitation of the truth. They, then, are three phases far from the truth. At this area of the visual arts, there are imitators, both painters and poets, who are the tragic writers. Plato, dividing the human soul into the noble part and the ignoble one, accuses poets because they excite the latter part of the human soul. Plato, who is looking for a new training method based on the philosophy for his utopia, does not mention it in The Republic, but at The Laws, which is the work of his old ages and his maturity, describes clearly his writings as a good example of philosophical training for the ideal city.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید شاپوری | sa id shapouri
دانشگاه آزاد اسلامی
اسماعیل بنی اردلان | ismaeil baniardalan
دانشگاه هنر، دانشکده سینما و تئاتر
حسن بلخاری قهی | hasan bolkhari qohi
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-65&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254405.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات