این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۲، شماره ۹، صفحات ۴۵-۵۲

عنوان فارسی بدن و حواس در رسانه های نوین هنری نگاهی از منظر پدیدارشناسی موریس مرلو - پونتی
چکیده فارسی مقاله سده‌ها آثار هنری در درون حوزه‌هایی متعین و مشخص همچون نقاشی و مجسمه تقسیم‌بندی می‌شدند، و هر یک از این حوزه‌ها به عنوان رسانه‌ای خاص قلمرو خود را معین می‌کردند. اما، از دهه 1960م به بعد با کم‌رنگ شدن مرز هنر و ناهنر، و همچنین با قوّت گرفتن احتمال در نظر گرفته شدن ابژۀ هنری همچون ابژه‌ای روزمره، قلمرو رسانه‌ها دچار دگرگونی شد. در این دوران، خاستگاه «ابژه هنری/ روزمره» نه در خود ابژه بلکه در تجربه افراد جستجو می‌شود. بنابراین ابژه با تجربه شدن در گستره‌ای ادراکی می‌تواند ادراک زیباییشناختی را ممکن کند. با پرُرنگ شدن نقش ادراک و تجربه در هنر پست مدرن، آراء پدیدارشناس فرانسوی موریس مرلو پونتی در این حوزه امکاناتی را در بطن بررسی رسانه‌های نوین هنری می‌گشاید. از میان آراء وی، در این مقاله به بررسی نقش هم پیوندی حواس و بدن در ادراک و ارتباط آن‌ها با رسانه هنری نوین پرداخته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Body and Senses in New Artistic Media: A Merleau-Pontyan Approach
چکیده انگلیسی مقاله For centuries, artworks belonged to determinate spheres of art media like painting or sculpture which have had their own boundaries and laws. But after 1960s, the boundaries between media and also in general between art and non-art have been disappeared. By the increasing possibility of an ordinary object to be an art object, the meaning of media started to change. In 60s, the origin of artwork was not in its object but the origin was searched in everyone’s experience. The object, just by being in field of perception, could make possible aesthetic perception. When every day perception and the experience find the main role in art of post-modernism, the theory of French phenomenologist Maurice Merleau-Ponty will give us possibilities to take an accurate look in these changes in art. In this article, his ideas of embodied perception and the correlation of sensations, and also the relation of them with new media are studied.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرانگیز بصیری | mehrangiz basiri
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-66&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254406.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات