این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۲، شماره ۹، صفحات ۵۳-۶۴

عنوان فارسی بررسی مفهوم تصمیم ناپذیری از منظر دریدا: خوانشی از آثار نقاشی علیرضا اسپهبد
چکیده فارسی مقاله تحقیق پیش رو، بررسی مفهوم «تصمیم ناپذیری» با رویکرد «واسازی» است. این تحقیق در دو بخش، ابتدا با شکل‌گیری نظام فلسفه غرب و راهبردهای واسازی از منظر دریدا مطرح می‌شود. یکی از راهبردهای واسازی تکیه بر بررسی مفاهیم دوگانه و جایگاه تصمیم‌ناپذیر آن در تاریخ فلسفه غرب است. تصمیم‌ناپذیری از آن رو اهمیت دارد که گستره‌ای از معانی را که تاکنون مورد توجه نبوده ارائه می‌دهد و به این ترتیب روش تازه‌ای از خواندن متن را پیش روی مخاطب می‌گذارد. در بخش دوم، به صورت عملی، مفاهیم دوگانه و جایگاه تصمیم‌ناپذیر آن‌ها در سه اثر از آثار علیرضا اسپهبد، نقاش معاصر ایرانی با عنوان‌های «آزادی»، «شاخ سرخ» و «گاو - آدم» بررسی می‌شود. هدف این تحقیق بهره‌گیری راهبرد واسازی در خوانش نقاشی به مثابه متن است. در اینجا نقاشی‌های علیرضا اسپهبد به عنوان نمونه‌ای از نقاشان معاصر ایران که کمتر مورد بررسی قرار گرفته از این منظر تحلیل می‌شود. مهم‌ترین یافته تحقیق با تاکید بر مفاهیم تصمیم‌ناپذیرِ واساز، دستیابی به یک روش جهت خوانش نقاشی است که در تقابل با نقدِ سنّتی قرار می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دریدا، واسازی، تصمیم‌ناپذیری، نقاشی، علیرضا اسپهبد

عنوان انگلیسی A study in term of Undecidability: Reading the paintings of Alireza Espahbod
چکیده انگلیسی مقاله This essay is an attempt to view deconstructed notion of “Undecidability” and analyze readings that focus on a few paintings. The central argument of this study consists of two main sections. First, the formation of the West philosophy and strategies of deconstruction will be explained. Jacques Derrida developed a strategy called “deconstruction” in the mid 1960s. Deconstruction is generally presented to subvert, the various binary oppositions that undergird our dominant ways of thinking—presence/absence, speech/ writing, and so forth. The deconstructive strategy is to unmask these too-sediment ways of thinking, and it operates on them especially through two steps—reversing dichotomies and attempting to corrupt the dichotomies themselves. The strategy also aims to show that there are undecidables, that is, something that cannot conform to either side of a dichotomy or opposition. Indeed, to complicate matters, undecidability returns in two discernible forms in his explorations of these “possible-impossible” aporias, it becomes undecidable whether genuine giving, for example, is either a possible or an impossible ideal. In the second part, the three paintings of Alireza Espahbod(1330-1385), Iranian contemporary painter deconstructed reading and analysis will be described. His major works, the study of the visual masterpieces, which are known in the history of art. Amongst our contemporary artists, a few have particular social presence. We see different periods of the artist’s works with the topics of three of these titles works: “FREEDOM”, “RED HORN”, “RED HORN (detail)”. At the end, describing and analyzing Espahbod’s paintings can be pluralistic approach in Deconstruction reading. The main objectives of this research are: Understanding concepts of “undecidability” as pharmakon, Supplement, Khora. Then feed these concepts from the perspective of deconstruction and read the text as examples of paintings. The results of this strategy are the potential of “Deconstruction” for the analysis and study of the Art domains suggests.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فیروزه شیبانی رضوانی | firoozeh sheibani rezvani
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-67&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254407.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات