این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۴۵-۵۸
عنوان فارسی
بررسی سینمای هتروتوپیایی با رویکردی به مفهوم گفتمان قدرت فوکو
چکیده فارسی مقاله
میشل فوکو، فیلسوفی است که بر پایه تحلیل گفتمانی به واکاوی مناسبات قدرت پرداخته است و از آنجا که طرح هر ایده نظری از جانب او، در نهایت، در جهت تبیین نظریه گفتمان قدرت است، ارائه مفهوم هتروتوپیا (دگرمکان) نیز تأییدی است بر اندیشههای پیشین او در این باب؛ به طوری که از طریق تشریح جایگاه مکان در حیطه جغرافیای بشری به بررسی دوباره سازوکارهای کارکردی قدرت میپردازد. به زعم فوکو، هتروتوپیاها پادمکانهایی هستند که در پیوند با مکانهای عادی و ساختار اجتماعی قدرتاند. او ضمن معرفی شاخصهها و کارْویژههای هتروتوپیاها همه آنها را نهادهای کوچک و بزرگ قدرت قلمداد میکند.به زعم فوکو، در جامعه مدرن، با شکلگیری انواع هتروتوپیا و شبکهای شدن جهان، قدرت نیز چون گذشته محصور در یک کانون باقی نماند بلکه در قالب شبکهای از مناسبات ریزوماتیک، گسترش یافت. حال با چنین رویکردی به تقسیم مکانها، و با نظر به اینکه فوکو سینما را نوعی از هتروتوپیا میداند، میتوان به شمار قابل توجهی از آثار سینمایی اشاره کرد که، با نمایش ناکجاآبادهایی معلق میان واقعیت و فراواقعیت، ضمن تبعیت از ساختار هتروتوپیایی، منطق گفتمانی قدرت بر آنها حاکم است. وجه مشترک این آثار، که دنیایی بهواقع فوکویی را به نمایش میگذارند، شاخصههای مشترک سبکشناختی و همچنین تکرار کیفیات معناشناختی است. از این رو، بررسی عناصر مشترک در فرم و محتوای این آثارْ از نظرگاهی واحد، که همان مبانیِ نظریِ فلسفه فوکوست، خوانشی بینامتنی خواهد بود که، در نهایت، به ارائه تحلیلی مبتنی بر مبانی فلسفی میانجامد در مقاله حاضر، ضمن بررسی ویژگیهای هتروتوپیایی دو اثر مطرحِ سینمایی به نامهای «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «فارنهایت 451» به تحلیل مناسبات قدرت از منظر فوکو پرداخته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قدرت، هتروتوپیا، سینمای هتروتوپیایی، قدرت انضباطی
عنوان انگلیسی
Heterotopian Cinema according to Foucault’s Discourse on Power
چکیده انگلیسی مقاله
Michel Foucault’s discourse analysis focuses on power relationships in society as expressed through language and practices. Heterotopia is also a concept in human geography elaborated by him to describe places and spaces that function in non-hegemonic conditions. These are spaces of otherness, which are neither here nor there, that are simultaneously physical and mental. According to him, heterotopias are places which have connections with ordinary spaces and social structures. While introducing heterotopian characteristics and functions, Foucault claims that the places are after all institutions of the power. Parallel to this, Foucault believes that since the globalized web and the formation of different types of heterotpoias, the power is no more restricted to one center only but develops through a rhizomatic web of multiple relations. Now, regarding this approach to places and knowing that Foucault considers cinema as a kind of heterotopia, one can find so many films that, while following the logic of power, visualize utopias suspended between reality and hyper-reality. The common characteristics of these works, is their stylistic and semantic properties. This article would analyze the common Foucauldian elements that can be found in these cinematic works, especially “One Flew over the Cuckoo's Nest” and “Fahrenheit 451” to further reach an intertextual reading and provide a philosophical analysis of them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
power, heterotopia, heterotopian cinema, disciplinary power
نویسندگان مقاله
ساهره غلامی | sahereh gholami
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-59&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254412.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات