این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۵۹-۷۲

عنوان فارسی هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، بررسی رسانه به مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار
چکیده فارسی مقاله مفهوم رسانه و کارکرد آن به زعم ژان بودریار، فیلسوف معاصر فرانسوی، در نهایتِ مسیر خود، یعنی در دوره معاصر، دچار چرخش و دگرگونی‌ای اساسی شده است و بر خلاف انتظار و توقع توده (در حالت ناهشیاری کامل وی)، در جهت ضد ارتباط و واسازی اطلاعات بنابر منافع و مصلحت‌های هر جامعه‌ای، حرکت کرده است. این روند با دست‌کاری نشانه‌ها و استراتژی تهی‌سازی معنا و از همه مهم‌تر با اغوای مخاطب و واداشت او به سکوت و انفعال و در نهایت، خنثی‌سازی ارزش‌ها، روند خود را تثبیت کرده است و با این شیوه، خطوط قرمز زندگی فردی، ذائقه، علایق، اندیشه‌ها و. . . را به میدانی برای تحقق اهداف رسانه تبدیل کرده است تا در نهایت امر، طعمه اصلی یعنی فرد را نیز در خود هضم و وی را نیز به یک واسطه و رسانه تبدیل کند. در این مقاله با تفسیر بودریار از رسانه، و جریان‌سازی‌های آن مشخص می‌شود که چطور این روند شکل گرفته و در نهایت سوژه تهی شده از فردیت و معنا در فضایی وانموده و فراواقعی باقی می‌ماند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراواقعیت، وانمایی، فراپاشی، فروپاشی، زمان واقعی

عنوان انگلیسی Art and the Truth of Media at Post- Modern Era
چکیده انگلیسی مقاله According to Jean Baudrillard, contemporary French philosopher, the concept of media and its function has faced major turns and changes in the end of its path, namely the contemporary era. Unlike what the masses (in their complete unconscious state) expected, the media has moved in the opposite direction of communication and towards the deconstruction of information in accordance with each societies’ interests.This process has stabilized itself through manipulating the signs, sense-depleting strategy, and neutralization of the values and more importantly by seducing the audience and forcing him into silence and passivity. Through this process the red lines of individual life, taste, interests, ideas etc. has been changed and turned into a field for media, through which it can fulfill its goals so that, ultimately, the main prey, who is the individual, is assimilated into media and changed into a medium in its own. In this paper, using Baudrillard's interpretation of media and its influences, it would be make clear how this process started only to end up having a subject who is empty of sense and an individuality that remains in a simulated and hyper-real space.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله hyper-reality, simulation, implosion, explosion, real time

نویسندگان مقاله سهیلا منصوریان | soheila mansourian
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-60&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254413.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات