این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۲۳-۴۲
عنوان فارسی
تغییرات در تجربه و کارکرد اثر هنری در دوران تکنولوژی ازدیدگاه والتر بنیامین
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله نقش تکنولوژی در تحولات تجربه اثر هنری در دوران مدرن مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا به معرفی مبانی فلسفی تجربه نزد بنیامین و پیشینه تاریخیِ آرای او در بابِ هنر پرداخته شد. سپس تأثیرات تکنولوژی هم بر ماهیت هنر و هم بر دریافت اثر هنری نشان داده شد. این تکنولوژی که دستگاهِ حسیِ بشری را در جوامع مدرن دچار دگرگونی کرده در سپهرِ هنر با بازتولید تکنولوژیکیاش موجبِ از بین رفتن فاصله و یکیتایی اثر در برابر مخاطبانش شده است. نتیجه این دگرگونی تاریخی زوال هاله اثر و جایگزینی ارزشهای نمایشی به جای ارزشهای آیینی آن است. هنرهای وابسته به تکنولوژی نظیر عکاسی و فیلم اساسا باز تولیدپذیر هستند و بنابراین به طور کامل کارکردهای نمایشی دارند. از این رو، کاربستِ نمایشی هنر در برابر تودهها نقشِ سیاسی آن را تعیین میکند. این کاربستِ هنر میتواند در خدمت نیروهای تمامیت خواهِ جامعه نظیر فاشیسم باشد، یا اینکه در جهت آگاهی بخشی تودهها و سازوار کردن آنها با شرایط تکنولوژیکی زندگی مدرن به کار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بنیامین، تجربه، اثر هنری، بازتولیدپذیری، هاله
عنوان انگلیسی
Walter Benjamin Views on Experience and Function of Artwork in “The Work of Art in the Age of Its Technological Reproduction”
چکیده انگلیسی مقاله
This article describes the role of technology in the developments occurred in the experience of the work of art in modern era. First, the philosophical fundaments of Benjamin views on experience and the historical backgrounds of his considerations about art are explained. Following, the effects of technology is assessed both on the essence and perception of art. It is discussed that technology, while changing the sentimental apparatus of human being, has effaced the distance and uniqueness of artwork for its audience a situation which is in turn a direct consequence of the presence of technological reproduction in the sphere of art. The result of such a historical shift is the decline of the artwork’s aura and the replacement of ritual func5 tions by exhibition value. The arts like photography and cinema, which depend on technology, are essentially reproducible and their function is fully exhibitive. Hence, the exhibitive appeal to art for the masses makes it political. Such an appeal can be either of use to totalitarian forces in society, like Fascists, or becomes a means for enlightening the masses and making them compatible with conditions of modern technological life.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Benjamin, experience, work of art, reproducibility, aura
نویسندگان مقاله
روح الله رمضانی بارکوسرا | roohollah ramazani barkoosara
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254417.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات