این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۷۵-۹۲

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی سه تابلوی «شام آخر » اثر لئوناردو داوینچی، سالوادور دالی و سیمون پترسون از منظر نمادشناسی مذهبی
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر به بررسی نمادپردازی در آثاری می پردازد که به لحاظ موضوع و بیان تصویری به عنوان آثار مذهبی شناخته می شوند. بدین منظور، سه نقاشی با موضوع «شام آخر » اثر لئوناردو داوینچی، نقاش و مخترع رنسانسی، و سالوادور دالی، نقاش سوررئالیستی، و سیمون پترسون، هنرمند معاصر، مورد بررسی نمادپردازی قرار خواهند گرفت. در طول تاریخ نقاشی، موضوع «شام آخر » یکی از معرو فترین و مورد توجه ترین مضامین مذهبی در میان نقاشان مسیحی بوده است و در به تصویر کشیدن واقعه تاریخی مذهبی مربوط به مراسم مقدس «عشاء ربانی » از نمادپردازی های شگفت انگیزی در این زمینه استفاده کرده اند. همانطور که از عنوان «شام آخر » برمی آید، به نظر می رسد این آثار باید از اسلوب های خاصی، که بر تصاویر مذهبی حاکم بوده است، پیروی کنند. با بررسی تطبیقی نمادهای این سه اثر به این مهم پی می بریم که گاه موضوع مذهبی دستمایه ای برای نقاش بوده است تا علاوه بر به تصویر کشیدن ارزش های حاکم بر فرهنگ فکری و دینی عصر خود، اندیشه ها، جهان بینی، و برداشت های خود را نیز به صورت مستتر و با استفاده از نمادپردازی در اثر خود بگنجاند؛ و گاه نقاش پا را از این فراتر می نهد و مضمون را تا سرحدّ تبدیل شدن به یک موضوع متداول در جامعه در هم می شکند. در این صورت، علاوه بر موضوع، محتوای اثر نیز شکل تازه ای به خود می گیرد و هنرمند با استفاده از نمادهای به کاررفته در اثر، بیانیه ای جدید در زمینه مذهب در جامعه مدرن صادر می کند. در این مقاله سعی بر آن است تا نقش گذر زمان در تغییر نگرش مذهبی و شکل گیری تفاوت در شیوه بیان مضامین مذهبی و نیز گرایش هنرمندان به استفاده از نمادهای مذهبی در آثارشان را با مقایسه سه نمونه از موضوع «شام آخر » را مورد بررسی قرار دهیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Three Canvases of Paintings"Last Supper" by Leonardo da Vinci, Salvador Dalí and Simon Patterson by Religious Semiotics Approach Means from the Perspective of Religious Semiotics
چکیده انگلیسی مقاله This article would survey the symbolism in those works which are paintings regarded to have religious contents and expression. Accordingly, the symbolism of three canvases of "The Last Supper", respectively by renaissance painter and inventor Leonardo da Vinci, surrealist painter Salvador Dalí, and contemporary artist Simon Patterson would be discussed. Across the history of painting the among the christion painters theme of The Last Supper has been always one of the most prominent and acclaimed subjects. There are many amazing symbols that are used to depict this historical-religious event which is in turn related to the Mass. As the title of "The Last Supper" conveys, it seems that the mentioned works have to obey the particular conventions dominant in the realm of religious pictures. With a comparative study of these three works one may infer that sometimes the religious theme becomes a subject matter for the artist to mediate the values dominant across his contemporary religious culture and yet to imply his worldviews and understanding through injecting indirect symbols to the work. Sometimes the artist even goes further and breaks down the theme in a way that it becomes an ordinary social theme. The situation is If this, then not only the theme but also the content would bear a new form and the artist, using the symbol in his work, gives a new manifesto about the religion in modern and contemporary societies. This article will compare three paintings of "The Last Supper" to discuss the vicissitudes of religious views and to argue that artists tendency to use religious symbols and their manner for expressing religious themes have been changed in the course of time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده فاطمه شاکری | seyyede fateimaeh shakeri
دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254434.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات