این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۱۷-۳۴

عنوان فارسی فرم و محتوا در دنیای فلوطین: با توجه به هنر و اثر هنری
چکیده فارسی مقاله این جهان اگر هم زیبا می نماید، زیبایی اش به دلیل انعکاس تصویر روح در آن است. اوج این نگرش در مکتب «نوافلاطونی » تجلی پیدا می کند. نوافلاطونیان خود را بنیانگذار فلسفۀ تازه ای نمی دانند، بلکه بر آن اند تا فلسفۀ افلاطون را از تحریف هایی که در طول زمان بر آن وارد شده برهانند (اگرچه نظام فلسفی تازه ای پدید می آورند). فلوطین، که از مهم ترین چهره های این مکتب و آخرین فیلسوف دوران باستان است، از نظر تاریخی در جایی ایستاده که جهان باستان از دوران بعدی، یعنی قرون وسطی، جدا می شود. اندیشه های او در حوزۀ هنر و فلسفه، به ویژه دربارۀ مفهوم زیبایی، بسیار تأثیرگذار بوده است. هدف از نگارش این مقاله یافتن ریشه های معنایی و رابطۀ «فرم » و «محتوا » در نگرش این اندیشمند برجستۀ دوران باستان بوده و نگارنده در جستجوی یافتن پاسخی برای این پرسش ها بود که، اساساً نگاه و نگرش فلوطین به جهان چگونه است؟ زیبایی چه جایگاه و تعریفی دارد و همچنین هنر و اثر هنری چگونه تعریف می شوند و دارای چه جایگاهی هستند در پی شکافتن اندیشه های فلوطین از پس مفاهیم مذکور و جستجوی معانی عمیق فرم و محتوا، به زعم نگارنده، در باور فلوطین هستی یعنی زیبایی، و زیبایی یعنی هستی؛ فرم یعنی زیبایی، و زیبایی یعنی فرم؛ و خدا یعنی زیبایی، نیک یعنی زیبایی، عشق یعنی زیبایی و زیبایی یعنی عشق. بر اساس این تعریف، در نگرش فلوطین همۀ جهان و همۀ مفهوم ها و کلاً همه چیز در جهان آکنده از فرم (زیبایی/ عشق) است. فرم به عنوان عامل هستی و بودش همۀ پدیده ها: «تصویری از محتواست » و هنرمند نیز به عنوان یک خالق فرم، اثرش را نه از نسخۀ دست چندم این جهانی که از سرمشق و نمونۀ اصلی (ایده ها) می سازد. اشاره به ارتباط فرم و انتزاع و رابطۀ نقاشی انتزاعی با جهان ایده ها از دیگر نتایج این مقاله است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Form and Content in Plotinus Perspectives on Art and Artwork
چکیده انگلیسی مقاله The climax of this view is represented in Neo-Platonism that if the world is beautiful it is because it reflects the image of Soul. Neo-Platonists don’t regard themselves as establishers of a new philosophy (though they establish one), but they believe themselves as the redeemers of Plato’s philosophy from those aberrations burden over it during the time. Plotinus, as the last major philosopher of ancient epoch, historically stands at a timeline which separates ancient world from middle ages. His contemplations on the realm of philosophy and art, especially those on the concept of beauty, have been among the most influential views. In this article, according to what Plotinus has proposed, the semantic roots of “form” and “content” would be explored next to their relationship and importance. The author tries to find the answers to these questions: what is Plotinus basic world view and what basic principles could be found in it? How does he define beauty, art and artwork and what is their status in his world view? After exploring his idea, it will be found that in Plotinus’s view, being means beauty and beauty means being form means beauty and beauty means form God means beauty, good means beauty, love means beauty and beauty means love. According to this definition, Plotinus regarded everything and every concept in this world to be filled with form (beauty/love). Form, as the basic element of being and existence, is an “image of content” and artist, as the creator of the form, produces his work not by imitating secondhand versions of this worldly paradigms, but by copying the original one (ideas). Another conclusion that could be taken from this article is that form has relationship with abstraction and abstraction painting has relationship with the world of ideas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Plotinus, form, content, abstraction, beauty, art

نویسندگان مقاله فاطمه راهیل قوامی | fatimeh raahil ghavami



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-28&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254438.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات