این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۵۱-۶۲

عنوان فارسی مرز میان نقد هنری و فلسفه هنر در اندیشه آرتور دانتو
چکیده فارسی مقاله رویکرد فلسفی دانتو روش مطالعه و نظریه پردازی در فلسفۀ هنر و زیبایی شناسی او را تعیین می کند. برای آشنایی با نظریه ها و تأملات فلسفی دانتو، به شکل کلی، می توان از این مطلب آغاز کرد که اساساً تلقی دانتو از فلسفه چیست و سپس بپرسیم او چه شیوه ای برای تحقیق فلسفی ارائه می کند؟ با توجه به این امر که خود دانتو در این زمینه آثار مستقلی نیز عرضه کرده است، ضروری به نظر می رسد که برای پرداختن به مسائل مورد توجه او از فلسفۀ هنر، ابتدا با فلسفۀ کلی و حوزه های فکری که مورد توجه او بوده و دستاوردی داشته، توجه کنیم. اگر دیدگاه فلسفۀ هنر دانتو واجد تازگی و برخورد منحصربه فردی با هنر و بازنمایی در بیان هنری معاصر است، باید تبیین نمود که نظریه های او بر چه پایه و مبانی فلسفی قوام یافته اند. همچنین، پاسخ به این پرسش که کدام رویکرد و تلقی فلسفی گسترده تر است که دانتو با تکیه بر آن به تأمل پیرامون هنر می پردازد. از سوی دیگر، هنر معاصر پس از افول جنبش های مدرنیستی، دانتو را به تأمل فرا می خواند. در نظر دانتو، این هنر بیش از هنر هر دور های با آگاهی پیوند دارد. دانتو، بر مبنای همان کنکاش فلسفی خود، به عرضۀ رویکرد نوینی در فلسفۀ هنر و به دنبال آن نقد هنری می پردازد. در ادامه، روش شناسی خاص دانتو در فلسفۀ هنر و همچنین نقد هنر و تمایز آنها مورد توجه قرار می گیرد. در ضمن، بررسی وضعیت هنر معاصر و جایگاه آن در تاریخ هنر و رویکرد دانتو به آن کلیدی ترین مبحث در بیان فلسفه هنر و نقد هنر از منظر دانتو است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زیبایی شناسی، بیان هنری، بازنمایی، فلسفه هنر، نقد هنری

عنوان انگلیسی Borders of Art Criticism and Philosophy of Art in the Thought of Arthur Danto
چکیده انگلیسی مقاله Danto’s philosophical approach determines his methodical and theoretical discipline in philosophy of art and aesthetics. To start understanding his theories and philosophical thoughts, it is better first to ask what his understanding of philosophy is and what method he offers for philosophical investigation. Since Danto has written independent works in the realm, understanding his philosophical concerns about art involves the explanation of his general philosophical ideas. If his philosophy of art bears any innovation and unique treatment of art and representation, then it’s inevitable to fully understand his basic and rudimentary concepts on which his whole philosophy is constructed. Furthermore, and through investigating his basic concepts, one can find Danto’s general approach and conceptions. Contemporary art after the decline of modern art challenges Danto’s thoughts. As Danto puts it, contemporary art is nowadays connected to consciousness more than any other time. Danto puts forward a new approach in philosophy of art and art criticism based on his method of philosophical investigation. His specific methodology and philosophy of art will be discussed here in this article and their differences will be clarified. Meanwhile, it is discussed that, according to Danto, examining the condition of contemporary art and its status in history of art is one of the dominant issues in philosophy of art and art criticism.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا شریف زاده | muhammad reza sharifzadeh
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254440.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات